سیم کارت در ایران بیست و پنج ساله شد

سیم کارت در ایران بیست و پنج ساله شد

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، بیست و پنج سال پیش در تاریخ 19 مرداد 73 اولین سیم کارت‌های همراه اول در شهر تهران با 24 سایت بی.تی.اس (BTS) و با ظرفیت 9200 شماره آغاز به کار کرد.

در ابتدای ورود تجهیزات تلفن همراه در سال 1372 به ایران، پس از نصب و راه اندازی، مرحله ثبت نام و واگذاری سیم کارت آغاز شد.

اولین سیم کارت‌های واگذار شده در ایران مربوط به 4 نفر از کارمندان نهاد ریاست جمهوری وقت بود. در مرحله بعد بین تمامی نمایندگان مجلس سیم کارت توزیع شد و وزیر وقت جزء اولین افرادی بود که سیم کارت‌دار شد و با موبایل خود مکالمه کرد. البته هیچ گاه مشخص نشد که اولین مکالمه توسط چه کسی انجام شد. 

"فراخوان برای ثبت‌نام نخستین شبکه تلفن متحرک جیبی" این اولین تیتر آگهی شده در خصوص ثبت‌نام و واگذاری سیم کارت در روزنامه سیاه و سفید کیهان است که حدودا 27 سال پیش به چاپ رسیده است. باور چنین تکنولوژی برای بسیاری از افراد در آن مقطع زمانی بسیار دشوار و دور از ذهن بوده است.

سیم کارت در ایران بیست و پنج ساله شد

البته در مرحله ابتدایی استقبالی که مورد انتظار  شرکت وارد کننده بود صورت نگرفت و ناگزیر شرکت مخابرات برای اینکه سیم کارت‌ها را بفروشد راه بازاریابی را در پیش گرفت، حتی شرکت پست آن زمان برای کارکنانی که اقدام به ثبت نام سیم کارت می‌کردند 5 هزار تومان پاداش در نظر گرفت. این درحالی بود که رقم ثبت نام سیم کارت با گوشی 600 هزار تومان بود.

سرانجام با تبلیغات فراوان، در سال 1374 جمعا 9 هزار و 947 نفر برای دریافت تلفن‌های همراه تقاضای خود را ارائه کردند، با آمدن اولین تلفن‌های همراه در دستان مردم، سیل عظیم تقاضا برای دریافت گوشی پشت درهای پست کولاک کرد و منجر به بالا رفتن قیمت سیم کارت حتی به بالاتر از 3 میلیون تومان شد. 

گفتنی است در سال 1374 تعداد تلفن‌های دایری به 15907 شماره افزایش یافت و علاوه بر تهران، شهرهای مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز نیز زیر پوشش شبکه تلفن همراه قرار گرفتند.

پس از آن در سال 1375، تعداد 28 شهر دیگر نیز به این شبکه پیوست و تعداد تلفن‌های دایر شده در همان سال به 59 هزار و 967 شماره و در پایان سال 1382 به 3 میلیون و 449 هزار و 878 شماره رسید و بدین ترتیب به طور دائم شبکه تلفن همراه در داخل کشور در حال گسترش قرار گرفت.

همان طور که گفته شد در سال‌های ابتدایی ارائه سیم کارت با  تلفن همراه صورت می‌گرفت، اما پس از گذشت چند سال مشترکین خود مجبور به تامین گوشی شدند، و این آغاز ورود تلفن همراه به کشور و شکل گیری بازار موبایل در ایران شد.

اولین برند موبایل که وارد ایران شد چه بود؟

نوکیا اولین شرکتی بود که گوشی تلفن همراه را به ایران آورد. پس از آن از شرکت‌هایی که در ایران به ارائه گوشی تلفن همراه پرداختند، می‌توان زیمنس، آلکاتل، اریکسون و صاایران را نام برد. گوشی‌های اولیه به لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با هم نداشتند و همه بزرگ و سنگین بودند و البته قیمت بالایی نیز داشتند.

یکی از نکته‌های جالب در مورد پرفروش‌ترین موبایل دنیا این است که گوشی 1100 نوکیا که جز ساده‌ترین تلفن همراه دنیا محسوب می‌شود تا امروز بیش از 250 میلیون عدد فروش داشته است.

1100 حتی در مقایسه با گوشی آیفون 5 با بیش از 150 میلیون تلفن همراه فروخته شده، رکورد بالاتری دارد. بنابرین این احتمال وجود دارد که نوکیا 1100 پرفروش‌ترین گوشی دنیا بماند و رکوردش فعلا شکسته نشود.

در حالی که بیش از 25 سال از ورود اولین سیم کارت به کشورمان می‌گذرد، این روزها اپراتورهای بسیار زیادی وارد بازار رقابت شده‌اند تا بتوانند جوابگوی خواسته‌های مشترکین باشند، حتی چندسالی است که علاوه بر اپراتوهای همراه اول، ایرانسل و رایتل، اپراتورهای مجازی با امکانات بسیار زیاد وارد بازار کشور شدند. 

طبق آخرین آمار موجود تا شهریورماه سال 97 تعداد مشترکین تلفن همراه در کشور، 91 میلیون و 824 هزار و 535 نفر و ضریب نفوذ 111.87 درصد بوده است.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید