10 ترفند کاهش مصرف اینترنت موبایل که واقعا نتیجه می دهد

10 ترفند کاهش مصرف اینترنت موبایل که واقعا نتیجه می دهد

اگر اینترنت گوشی تان زود تمام می شود و مجبورید هزینه ی زیادی برای شارژ اینترنت تلفن همراهتان پرداخت نمایید این پست به شما کمک می کند تا حدودی مشکلتان را حل کنید.

با به کار بردن ترفندهای کاهش مصرف اینترنت موبایل می توانید تا حد زیادی مصرف دیتای گوشی خود را کاهش دهید و در هزینه های خود صرفه جویی کنید. با ما همراه باشید تا ببینیم که چگونه مصرف اینترنت را کاهش دهیم.

10 ترفند کاهش مصرف اینترنت موبایل که واقعا نتیجه می دهد

۱۰ ترفند کاهش مصرف اینترنت موبایل 

استفاده از اینترنت و شبکه وایرلس یا وای فای بسیار به صرفه تر است ولی دسترسی به آن همیشه و همه جا امکان پذیر نیست و بسیاری مواقع مجبور می شوید از اینترنت گوشی موبایلتان استفاده کنید.

استفاده از اینترنت موبایل به صورت مداوم برای شما هزینه اضافی به همراه خواهد داشت و با توجه به چهار برابر شدن ترافیک سایت های خارجی و همچنین بسیاری از برنامه های پیام رسان مانند تلگرام بسته های اینترنتی و یا دیتای گوشی موبایل شما خیلی زود تمام می شوند.

ابتدایی ترین کاری که باید انجام دهید این است که در زمان هایی که به اینترنت نیاز ندارید دیتای گوشی خود را خاموش کنید زیرا اگرچه به نظر می رسد که گوشی شما هیچ استفاده ای از اینترنت نمی کند اما همیشه برنامه هایی وجود دارند که در پس زمینه در حال آپدیت شدن و مصرف اینترنت موبایل شما هستند.

در ادامه راهکارهای کاهش مصرف اینترنت موبایل را به شما معرفی خواهیم نمود:

۱٫ کنترل مصرف دیتای گوشی در قسمت Data Usage

قبل از هر چیز باید ببینیم که کدام برنامه ی موبایل ما بیشترین حجم مصرف اینترنت را به خود اختصاص داده است. برای اینکه میزان مصرف دیتای گوشی خود را ببینیم با رفتن به مسیر Setting > WIRELESS & NETWORKS > Data Usage می توانیم مشاهده کنیم که چه برنامه هایی و هر کدام به چه میزان از اینترنت استفاده می کنند.

کنترل مصرف اینترنت موبایل

در این قسمت می توانید تاریخ استفاده از اینترنت موبایل یا دیتا در تاریخ های خاص را مشخص کنید و ببینید در آن تاریخ ها هر کدام از برنامه های گوشی شما چه میزان از اینترنت استفاده کرده اند. (فقط اینترنت موبایل)

با کلیک بر روی هر کدام از برنامه ها می توانید میزان مصرف اینترنت موبایل خود در Foreground و Background را مشاهده کنید. در پایین همین صفحه می توانید با تیک زدن گزینه Restrict mobile bkgd.data برنامه مورد نظر استفاده از اینترنت موبایل خود را کنترل کنید.

با این کار در زمان هایی که اینترنت موبایل یا همان دیتای گوشی شما فعال است در پس زمینه خود از اینترنت استفاده نمی کند و این کار می تواند تا حدودی باعث کاهش مصرف اینترت موبایل شما شود.

ترفندهای کاهش مصرف دیتای موبایل

محدود کردن میزان استفاده از اینترنت موبایل در قسمت data usage

در صفحه تنظیمات موبایل به قسمت data usage بروید. در این قسمت می توانید برای مصرف اینترنت محدودیت هایی در نظر بگیرید. مانند شکل زیر:

راهکار کنترل مصرف دیتای گوشی

در این صفحه شما می‌توانید با توجه به حجم بسته‌ی اینترنت خود برای مصرف داده محدودیت تعیین کنید به طوری که با مصرف حجم مشخصی از داده اتصال اینترنت شما قطع شود. همچنین می‌توانید مانند شکل زیر یک محدودیت به صورت اخطار نیز در زمان مصرف اینترنت خود با کشیدن خط خاکستری به بالا تعیین نمایید.

کم کردن مصرف دیتا در موبایل

۲٫ کنترل مصرف اینترنت موبایل از طریق تنظیمات برنامه ها

در اپلیکیشن هایی که روی گوشی موبایلتان نصب است می توانید با رفتن به قسمت  Data and storage usage < Settings تعیین کنید زمانی که اینترنت گوشی تان فعال است در شرایط مختلف چه رسانه هایی دانلود شوند و چه رسانه هایی دانلود نشوند. به عنوان مثال در تصویر زیر در برنامه واتس اپ تعیین می کنیم زمانی که اینترنت موبایل فعال است فقط عکس ها به صورت خودکار دانلود شوند.

ترفند کاهش مصرف اینترنت موبایل

۳٫ غیر فعال کردن نوتیفیکیشن برنامه ها

یکی دیگر از ترفندهای کاهش مصرف دیتای موبایل این است که نوتیفیکیشن آن برنامه را غیرفعال کنید. برای این کار می توانید به قسمت تنظیمات اپلیکیشن مورد نظر بروید و نوتیفیکیشن آن را غیر فعال کنید.

عکس زیر قسمت Notification and Sounds برنامه تلگرام را نشان می دهد که می توانید در آن نوتیفیکیشن پیام ها، گروه ها و کانال ها را فعال یا غیر فعال کنید.

ترفند های کاهش مصرف اینترنت موبایل

۴٫ استفاده از مرورگرهایی که کمتر اینترنت مصرف می کنند

اگر از مرورگر گوشی تان زیاد استفاده می کنید لازم است که یک مرورگر اینترنت کم مصرف روی گوشی تان نصب کنید تا به مقدار قابل توجهی مصرف اینترنت موبایلتان را کاهش دهید.

به عنوان مثال Brave Browser یک مرورگر کم مصرف است که تبلیغات را نمایش نمی دهد و یا مرورگر اپرا برای اندروید گزینه‌ای دارد که به وسیله ی آن می توانید ویدیو‌های اینترنتی را فشرده کنید. در این صورت هنگام تماشای آنلاین ویدئوهای اینترنتی به صورت آنلاین مصرف اینترنت موبایل شما کاهش پیدا می کند.

مرورگرهای دیگری هم وجود دارند که استفاده از آن ها باعث کاهش مصرف اینترنت موبایل شما می شود.

۵٫ با استفاده از مرورگر کروم صفحات خود را فشرده سازی کنید

اگر از مرورگر گوگل کروم در گوشی خود استفاده می کنید می توانید به قسمت تنظیمات آن بروید و گزینه «Data Saver» را کلیک کنید. فعال بودن این گزینه باعث می شود مرورگر کروم صفحات مورد نظر را فشرده کرده و از حجم آن ها بکاهد.

با این کار مصرف اینترنت موبایل شما یک سوم می شود. البته فشرده سازی صفحات وب توسط کروم باعث می شود سرعت لود آن ها کم شود.

ترفندهای کاهش مصرف اینترنت موبایل: فشرده سازی صفحات توسط مرورگر کروم

۶٫ غیرفعال کردن بروزرسانی برنامه ها هنگام استفاده از دیتای موبایل

یکی از راهکارهایی که باعث صرفه جویی در مصرف اینترنت موبایل می شود این است که به بخش تنظیمات Google Play بروید  منوی سمت چپ را باز نموده و در بخش تنظیمات،گزینه Auto-update apps را انتخاب کنید و در صفحه باز شده آپدیت خودکار برنامه هارا غیر فعال کنید.

در عکس زیر شما در تنظیمات مشخص می کنید که برنامه ها تنها زمانی که به وای فای متصل هستند به طور خودکار به روزرسانی شوند.

کاهش مصرف دیتا در موبایل های اندرویدی

۷٫ برنامه های پرمصرف را از گوشی خود حذف کنید

برای کم کردن مصرف دیتای موبایل بهترین کار این است که برنامه های پرمصرف را از گوشی خود حذف کنید و یا جایگزین هایی برای آن ها پیدا کنید.

بسیاری از برنامه ها یی که زیاد از اینترنت استفاده می کنند را می توانید با اپلیکیشن هایی که همان کارایی را دارند اما از اینترنت کمتری استفاده می کنند جایگزین کنید.

۸٫ استفاده از فیلتر شکن را محدود کنید.

حتما می دانید که فیلتر شکن ها به اصطلاح اینترنت را می خورند. هنگامی که از اینترنت موبایل استفاده می کنید برای صرفه جویی در مصرف دیتا به جز مواقع ضروری فیلترشکن خود را خاموش کنید.

استفاده از پروکسی در تلگرام نسبت به فیلترشکن مقدار بسیار کمتری از اینترنت را مصرف می کند و گزینه ی بهتری است.

۹٫ مصرف اینترنت اینستاگرام را محدود کنید

اینستاگرام یکی از برنامه هایی است که علی رغم اینکه حجم زیادی از دیتای موبایل را برای نمایش عکس ها و فیلم ها به خود اختصاص می دهد، نمی توان از خیر آن گذشت ولی می توان با چند حرکت ساده مصرف اینترنت آن را محدود نمود:

برای کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام مانند زیر عمل کنید:

  • در برنامه اینستاگرام  به صفحه پروفایل خود بروید.
  • قسمت تنظیمات (setting) اینستاگرام را باز کنید.
  • در صفحه تنظیمات گزینه Account را انتخاب کنید و در صفحه ای که باز می شود Cellular Data Use را انتخاب کرده و گزینه Use Less Data را فعال کنید.

روش های کاهش مصرف اینترنت موبایل

با این کار هنگامی که از اینترنت موبال استفاده می کنید ویدئوها به صورت خودکار اجرا نمی شوند و مصرف دیتای گوشی کم می شود.

۱۰٫ کنترل مصرف اینترنت در سایر برنامه های پرکاربرد

بیشتر برنامه های کاربردی موبایل برای کاهش استفاده از اینترنت چاره ای اندیشیده اند. به عنوان مثال برای کاهش مصرف اینترنت در Twitter در منوی سمت چپ برنامه توییتر با دسترسی به مسیر  Setting and Privacy > Data Usage  می توانید پخش ویدئو ها را کنترل نمایید.

و یا در نیز YouTube گزینه های مختلفی برای کنترل مصرف دیتا وجود دارد. در یوتیوب می توانید به منوی برنامه رفته و در مسیر General  گزینه ” Limit mobile data usage ” را فعال نمایید. همچنین می توانید از پخش خودکار ویدئوها نیز جلوگیری کنید.

در برنامه تلگرام علاوه بر غیر فعال کردن نوتیفیکیشن ها که قبلا توضیح دادیم می توانید دانلود خودکار عکس ها و فیلم ها را غیر فعال کنید.

دیگر روش های کاربردی برای کاهش مصرف اینترنت موبایل

  •  هنگام استفاده از پخش آنلاین موزیک و فیلم، کیفیت آن را کم کنید تا حجم کمتری از اینترنت استفاده کنند.
  • اگر از برنامه نقشه گوگل استفاده می کنید می توانید نقشه مورد نظر خود را دانلود کنید و به صورت آفلاین در مواقع ضروری از آن استفاده کنید.
  • قبل از ارسال عکس و فیلم آن ها را بوسیله ی برنامه های مخصوص این کار، فشرده کنید.
  • به جای استفاده از اپلیکیشن فیسبوک آن را در مرورگر خود باز کنید.
  • استفاده از اپلیکیشن های کنترل مصرف اینترنت.

اگر از همه ی ترفندهای کم کردن میزان مصرف اینترنت در گوشی همراه معرفی شدند استفاده کنید به مقدار قابل توجهی به کاهش مصرف دیتای موبایل خود کمک کرده اید.

امیدواریم این نوشته برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید