چند سوغاتی که باید از تبریز برای عزیزانتان بخرید

چند سوغاتی که باید از تبریز برای عزیزانتان بخرید

تبریز از آن مقاصدیست که موقع سوغاتی خریدن دچار چالشتان می‌کند. آنقدر برای خرید کردن گزینه‌ها زیاد است که نمی‌دانید بین آن همه کدامشان را انتخاب کنید. در این یادداشت بعضی از این سوغاتی‌ها را با هم بر‌رسی می‌کنیم.

اما قبل از آن، اگر قصد سفر به تبریز را دارید، یادتان باشد که بلیط هواپیما تبریز خود را می‌توانید به سهولت و به سرعت از فلایتیو خرید کنید.

قورابیه، شیرینی بدون آرد

این شیرینی بسیار لذیذ و گران قیمت است. شاید در شهر خودتان هم قورابیه را در شیرینی فروشی‌ها پیدا کنید اما بهترین نوعش را جایی جز تبریز نخواهید یافت. از ویژگی‌های این شیرینی این است که در پختش از بادام پودر شده به جای آرد استفاده می‌کنند. برای سفر به تبریز هم اکنون اقدام به خرید بلیط هواپیما کنید و از تخفیف فوق العاده فلایتیو بهره مند شوید.

چند سوغاتی که باید از تبریز برای عزیزانتان بخرید

اریس یا سوت شیرینی سی

این شرینی در دو نوع ساده و وانیلی درست می‌شود و در اغلب شیرینی ‌فروشی‌های تبریز و حتی گاهی در نانوایی‌ها هم پیدا می‌شود. (همچنین برای داشتن یک سفر ارزان می توانید از فلایتیو بلیط اتوبوس بخرید.)

تل کادایف یا رشته ختایی

این شیرینی خوشمزه ترکیبی از سرشیر و رشته‌های نازک برشته است که با گل محمدی، زنجبیل و دارچین طعم‌دار می‌شود. شاید تل کادایف را در ترکیه یا لبنان هم دیده باشید. مطمئن باشید نمونه‌ی تبریزی‌‌اش به خاطر طعم متفاوت گل‌های محمدی‌اش تفاوت زیادی با بقیه دارد.

فرش تبریز، شاهکاری از طرح و رنگ

تبریز به عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب شده است. این فرش آنقدر در جهان مهم است که نوعی از گره در فرش بافی به گره ترکی مشهور شده. از نقوش مهم در فرش تبریز اسلیمی، نقش ماهی یا هراتی، اسلیمی لچک دار و ترنج دار، طرح درختی و طرح شکارگاه است.

گلیم، یادگار شاهسون‌ها

اغب گلیم‌هایی که در تبریز خواهید دید متعلق به شاهسون‌ها هستند. آنها قومی‌اند که در زمان صفویه به عنوان وفاداران به شاه به این منطقه آمدند و گلیم که مهمترین کف پوششان بود را برای همیشه در آن منطقه به شهرت رساندند. گلیم‌های شاهسون طرح‌های بزرگ و نگاره‌های برجسته‌ به همراه حاشیه‌های ساده دارند. اگر خرید فرش دستباف تبریز برایتان مشکل بود می‌توانید این گلیم‌های زیبا را به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان ببرید.

قارمان، برای عاشقان موسیقی آذری

قارمان یک نوع ساز بادی کلاویه‌ای است که در موسیقی‌های سنتی و زیبای آذربایجان حضور ثابت دارد. تبریزی‌ها در ساخت این ساز استادند. خرید این ساز برای دوستانی که به موسیقی علاقه‌مندند بهترین سوغات ممکن خواهد بود.

سوزن‌دوزی، هنر دست ممقانی‌ها

سوزن‌دوزی‌هایی که در تبریز خواهید دید اکثرا متعلق به ممقانی‌هاست. در قدیم از نخ ابریشم طبیعی برای این صنایع دستی استفاده می‌کردند اما امروزه ابریشم مصنوعی جایگزینش شده. رنگ‌های موجود در سوزن‌دوزی‌های تبریز حتما شگفت زده‌تان می‌کند. می‌توانید این محصولات را در تزئینات بخشی از لباس هم استفاده کنید.

عسل طبیعی کوه‌های سبلان، شفابخش بیماری‌ها

در مورد کیفیت عسل‌های سبلان نیازی به توضیح نیست. این عسل‌ها شهرت جهانی دارند و به شهرهای مختلف ایران و جهان صادر می‌شوند.

محصولال لبنی

دام‌هایی که در مناطق کوهستانی آذربایجان زندگی می‌کنند بهترین شیر و به طبع آن بهترین محصولات لبنی را دارند. گل سرسبد این محصولات پنیر لیقوان است که آوازه‌ی آن را در تمام ایران شنیده‌ایم.

گل سرخ

بسیاری از ما مهد گل‌های سرخ و گلاب را کاشان و نیاسر می‌دانیم اما تبریز با آب و هوایی کاملا متفاوت، گل‌های سرخی با همان کیفیت و گاهی بهتر را تولید می‌کند. به جز خود گلها حتما گلاب و مربای آن را هم امتحان کنید.

نوقا، شیرینی‌ای که همیشه بر سر اصالتش دعواست

نوقا را بسیاری یک شیرینی اروپایی می‌دانند اما خود تبریزی‌ها معتقدند آنها اولین سازندگان آن بوده‌اند. به هر حال به دلیل قرارگیری تبریز بر سر راه جاده ابریشم چندان عجیب نیست که محصولی مانند نوقا از کشوری به کشور دیگر رفته باشد و مبدع آن هم مشخص نباشد. به هر حال نوقای تبریز را امتحان و حتما برای دوستانتان سوغاتی ببرید.

شما چه تجربه‌ای از خرید سوغاتی در تبریز دارید؟ تجربیاتتان را با ما درمیان بگذارید!      

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید