17 اردیبهشت: روز جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

17 اردیبهشت: روز جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، 17 می یا 27 اردیبهشت روز جهانی جامعه اطلاعاتی و مخابرات است که این روز در سال 2005 بعد از "اجلاس جهانی جامعه اطلاعات" در تونس، توسط سازمان ملل متحدد نام گذاری شد.

البته اولین بار در سال 1856 میلادی با گردهم آمدن بیست کشور جهان قوانینی در زمینه ارتباطات پیاده‌سازی شد، و از آنجایی که آن روزها ارتباطات تنها محدود به تلگراف بود نتیجه‌ این گردهمایی و بحث‌ها منجر به تشکیل اتحادیه بین‌المللی تلگراف شد.

به طور کلی می توان هدف از WTISD یا روز جهانی مخابرات و ارتباطات  را کمک به ایجاد پل‌های ارتباطی قوی و مستحکم‌تری میان کشورهای مختلف و مردم جهان عنوان کرد، همچنین توسعه فناوری‌هایی که برای گسترش ارتباطات و زیرساخت‌های مخابراتی ساخته و استفاده شده، بوده است.

17 اردیبهشت: روز جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

ایران نیز به عنوان یک کشور جهان سوم حدودا صد سال پیش عضو اتحادیه تلگرافی بین‌المللی شد. در واقع یکی از اقدام‌های مهم دیگر این اتحادیه كمک به كشورهای جهان سوم برای توسعه ارتباطات و كاربرد هرچه بیشتر آن در توسعه ملی این كشورها است.

هر سال با رسیدن روز جهانی ارتباطات نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در  "اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی"، در شهر ژنو گردهم می‌آیند تا درباره‌ اهداف این گروه به بحث و صحبت بپردازند. علاوه بر این رویداد جهانی ارتباطات هر ساله با انتخاب یک موضوع اصلی و محوری، تلاش می‌کند مباحثی را در مدت‌های اخیر موجب نگرانی جوامع بین‌المللی شده مطرح کرده و میزبان متخصصان و افراد سرشناس فعال در حوزه مذکور باشد تا آنها به تحلیل، بررسی و گفت‌وگو درباره مباحث مربوطه بپردازند.

شعار روز جهانی ارتباطات در سال 2019

دبیرکل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) در پیامی، "کاهش شکاف استانداردسازی" بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را بعنوان شعار پنجاهمین سالروز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی اعلام کرد.

رونمایی از سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات ایران

محمدجواد آذری جهرمی وزیر راتباطات و فناوری اطلاعات امروز همزمان با روز جهانی ارتباطات از  طرح دژفا، سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات که همراه با توسعه فناوری از حریم شخصی افراد محافظت می‌کند و هدف آن مقابله با حملات سایبری است سخن گفت.

از طرفی دیگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه از آزاد سازی داده‌ها برای استفاده کسب و کارهای نوپا و از افزایش 30 برابری توان دفاعی ایران در برابر حملات سایبری خبر داد.

گفتنی است شرکت مخابرات ایران، پروژه توسعه زیرساخت درون استانی شبکه ملی اطلاعات در چهار استان را با سرمایه‌گذاری 316 میلیارد تومانی و با استفاده از تجهیزات تولید داخل، افتتاح کرد و شرکت‌های داخلی در تولید تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای گسترش شبکه ثابت پهن‌باند، به خودکفایی 70 درصدی رسیده‌اند.

7200 روستای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

همزمان با روز ارتباطات، 7200 روستای کشور با سرمایه‌گذاری 400 میلیارد تومانی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند. آذری‌جهرمی در این خصوص اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه ملی متصل شوند. با افتتاح امروز این عدد به حدود 70 درصد رسید.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید