نظر مسولین در رابطه با فیلترینگ اینستاگرام چیست

نظر مسولین در رابطه با فیلترینگ اینستاگرام چیست

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، پس از آنکه جاویدنیا معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی  در خصوص لزوم فیلترینگ اینستاگرام و پیگیری قوه قضایئیه برای اجرای این قانون خبر داد، بسیاری از مسوولین از جمله محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با این اتفاق مخالفت کرد و این تصمیم را اشتباه دانست

طبق صحبت‌های جاویدنیا و بر اساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی، ترافیک اینستاگرام از یک سطحی نباید بیشتر می‌شد، اما این اتفاق افتاد و دولت نیز باید مجوزی برای انتقال سرورها به داخل کشور صادر می‌کرد که این کار انجام نشد، به همین دلیل به فکر فیلترینگ اینستاگرام افتاد.

البته دیروز جاویدنیا، معاون دادستان کل کشور، در مصاحبه‌ای که  با برنامه‌ی تلویزیونی تهران 20 داشت گفته‌هایش را اصلاح کرد و چنین گفت:

"خبر منتشرشده به این معنا نیست که به‌تازگی دستوری صادر شده است. این امر از گذشته اتفاق افتاده و دستور فیلترینگ اینستاگرام در مقطعی صادر شده بود. دولت پیشنهادی مطرح کرده بود مبنی بر اینکه می‌توانیم با فیلترینگ هوشمند، مانع از محتوای مجرمانه و غیراخلاقی شویم، ولی به این دلیل که اینستاگرام ارتباطات خود را رمز کرد و مانع از این امر شد، تمام هزینه‌های خرج‌شده برای این منظور هدر رفت و محتوای غیراخلاقی و خلاف قانون هم در اینستاگرام همچنان ادامه پیدا کرد. در شورای عالی فضای مجازی، این موضوع باردیگر مصوب شد که تلگرام و اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی خارجی باید مجوز بگیرند، به قوانین کشور ملتزم شوند، سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کنند، از وزارت ارتباطات مجوز بگیرند و درصورت انجام‌نشدن این امر، طبق همان مصوبه باید فیلترینگ انجام شود. این امر متأسفانه محقق نشده و منتظریم تصمیم جمعی گرفته شود و اینستاگرام که محتوای خلاف قانون و خلاف اخلاق کشور ما را دارد، سریع‌تر تعیین و تکلیف شود."

نظر مسولین در رابطه با فیلترینگ اینستاگرام چیست؟

ناظمی: فیلترینگ بزرگ‌ترین خود تحریمی است 

یکی از کسانی که با فیلتر اینستاگرام مخالفت کرد امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات است.  وی ضمن بیان اینکه برخی از مسئولان اینترنت را جزو نیازهای اساسی مردم نمی‌دانند، گفت: مهم‌ترین خود تحریمی کشور در وضعیت کنونی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را فیلترینگ می‌دانم.

ناظمی یکی از معضلات کشور را عدم در نظر گرفتن اینترنت به عنوان نیازهای ضروری مردم از  طرف مسولین کشور عنوان کرد. این در حالی است که هم اکنون در خیلی از کشورهای پیشرفته، اگر ساختمان ساخته شده بدون فیبرنوری باشد به آن مجوز پایان کار نمی‌دهند، یعنی اینترنت جزو نیازهای اساسی محسوب می شود.

جهرمی: برای مردم توضیح دهید فردای فیلترینگ اینستاگرام چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

وزیر ارتباطات از جمله دیگر کسانی است که نسبت به فیلتر اینستاگرام واکنش نشان داد. پس از آنکه در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت درباره احتمال فیلترینگ اینستاگرام،  از او سوال شد، وی پاسخ داد: من متن صبحت‌های معاون دادستان را نخواندم و صبح امروز در دولت از تیتر اخبار متوجه این موضوع شدم. فرض بر این که حرف‌های معاون دادستان درست است و وی اختیار قانونی برای فیلترینگ اینستاگرام دارد، این سؤال پیش می‌آید بعد از این قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ این را برای مردم روشن کنند و دو قطبی فیلترینگ یا مخالفت با فیلترینگ را درست نکنند.

وی در ادامه تاکید کرد که، اگر مسولین امروز اختیاراتی دارند و می‌خواهند با استفاده از این اختیارات اینستاگرام را فیلتر کنند آیا به فکر فردا و اتفاقات آن موقع هم هستند؟ آنها باید به مردم بگويند از فردای فيلترينگ اينستاگرام در کشور، در زندگي مردم و حاکميت کشور و در کاهش جرايم چه اتفاقي رخ خواهد داد؟ در افزودن اين ظرفيت به توانمندي هاي داخلي چه رخ خواهد داد؛ بايد صحبت کنند و در اين زمينه جمع بندی عقلانی شود.

واکنش زائری به خبر فیلترینگ اینستاگرام

حجت‌الاسلام زائری از دیگر کسانی بود که فیلترینگ اینستاگرام را همچون فیلتر تلگرام شکست می‌داند! زائری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام این چنین نوشت:

علیرغم تذکر و هشدار آگاهان دلسوز و پیش‌ بینی‌های دقیق و نظر سنجی‌های علمی که از ابتدا شکست فیلترینگ تلگرام را روشن می‌دانست، اقدام کردید! فقط با این کارتان باعث شدید که علاوه‌بر آزردگی کاربران و ... بچه‌های مردم فیلترشکن نصب کنند و به هزارو یک صفحه نامناسب دست یابند!

آیا شما که رگ گردنتان برای چاپ یک عکس در یک مجله یا کتاب بیرون می‌زند پاسخی برای این سیاست غلط دارید؟ اکنون هم یا این که تجربه شکست فیلترینگ تلگرام جلوی روی شماست از فیلتر کردن اینستاگرام سخن می‌گویید؟

واقعا نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که مدتی بعد چه نتیجه‌ای خواهید گرفت یا خودتان را به نفهمیدن می‌زنید یا اینکه در این شرایط حساس اجتماعی و اقتصادی و سیاسی از اصل و اساس، کاملا با برنامه و تعمد و اسرار بر لجبازی با مردم و تحریک افکار عمومی و حساس کردن اذهان نسل جدید دارید؟

نتیجه گیری

یکی از دلایل محکمی که برای فیلتر اینستاگرام و پیش از آن برای تلگرام آورده می‌شود، جلوگیری از انتشار موارد غیر اخلاقی و غیر عرفی در این شبکه‌ها می‌باشد، اما یکی از موضوعاتی که همیشه وجود دارد و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، این است که با آغاز فیلترینگ ناخودآگاه استفاده از فیلترشکن‌ها نیز افزایش می‌یابد، که این موضوع می‌توانید خطرات بیشتری نسبت به شبکه‌های اجتماعی داشته باشد.

علاوه بر این نباید فراموش کرد که وجود شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام می‌تواند در برخی موارد بسیار سازنده و خوب باشد. به عنوان مثال بسیاری از مسئولان و دستگاه‌های اجرایی و دولتی در آن صفحات پرمخاطبی دارند و هموطنان می‌توانند با مسوولین مورد نظر خود ارتباط برقرار کنند.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید