آیا با طرح رجیستری می‌توان گوشی‌های سرقتی را یافت

آیا با طرح رجیستری می‌توان گوشی‌های سرقتی را یافت

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، تقریبا یک سال از آغاز طرح رجیستری در کشور می‌گذرد و همان طور که می‌دانید از همان ابتدا جلوگیری از قاچاق گوشی از طرف مسوولین به عنوان یکی از دلایل اصلی و مهم برای اجرای طرح رجیستری عنوان شده بود. البته با گران شدن و بالا رفتن قیمت ارز و گوشی در بازار، علاوه بر قاچاق موبایل، دزدی و پس گرفتن گوشی‌های به سرقت رفته نیز بحث مهمی به شمار می‌رود.

با اجرایی شدن طرح رجیستری گوشی‌هایی که از طریق گمرک ایران وارد کشورمان می‌شوند، کد IMEI آنها در سامانه همتا ثبت می‌شود، یعنی تنها گوشی‌های موبایلی که IMEI آنها در سامانه همتا ثبت شده‌اند با سیم کارت‌های ایرانی فعال خواهند شد و سایر گوشی‌های موبایلی که از طریق گمرک وارد کشورمان نشده‌اند، غیرفعال خواهند شد.

آیا با طرح رجیستری می‌توان گوشی‌های سرقتی را یافت؟

در طرح احراز اصالت تلفن همراه یا همان رجیستری، هر گوشی تلفن همراه وارد شده به کشور ، با سه کد منحصر به فرد هویت دار خواهد شد و با هماهنگی‌های ایجاد شده بین وزارت خانه‌های صنعت، معدن، تجارت و ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها گوشی‌های دارای این کدها در کشور فعال می‌مانند.

همان طور که در خبرهای قبلی نیز گفته شده بود اولین بار طرح رجیستری در سال 85 کلید خورد اما بنابه دلایلی به نتیجه نرسید. در آن زمان تنها یک کد  16 رقمی وارد سامانه رجیستری می‌شد که برای تشخیص گوشی‌های سرقتی کافی نبود. 

شناسایی گوشی‌های سرقتی به وسیله طرح رجیستری

با توجه به گفته‌های حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در مورد روند پیدا شدن گوشی با اجرای رجیستری چنین گفت: گوشی‌ها به صورت زوج شماره سیم‌کارت و شماره IMEI به صورت یکتا در سامانه‌های ما ثبت می‌شوند، تا اگر گوشی سرقت شد بتوان بر اساس این زوج آن را ردیابی کرد و از فعالیت این گوشی‌ها در سامانه‌های کشور جلوگیری کرد. در واقع این از مزایای غیرمستقیم طرح رجیستری است. 

راهکار اپراتور همراه اول برای یافتن گوشی‌های سرقتی 

مشترکان همراه اول برای ردیابی گوشی مفقود شده یا به سرقت‌رفته خود می‌توانند شماره سریال گوشی مندرج روی جعبه گوشی را از طریق خطوط دائمی همراه اول، ارسال و سرویس ردیابی گوشی را فعال کنند. سرویس ردیابی گوشی تا 10 روز پس از دریافت شماره سریال، به جست‌وجوی گوشی مفقودشده می‌پردازد و در پایان در صورت موفقیت در ردیابی گوشی، نتیجه را از طریق پیامک به اطلاع مشترک می‌رساند تا مشترک سایر مراحل حقوقی را از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری کند. درصورت عدم موفقیت در ردیابی، مشترک می‌تواند برای ردیابی مجدد گوشی خود اقدام و سرویس را مجددا فعال کند.

راهکار اپراتور ایرانسل برای یافتن گوشی‌های سرقتی 

در صورتی که گوشی شما به سرقت رفته باشد و شما از مشترکین ایرانسلی باشید، در ابتدای امر باید سیم کارت ایرانسل خود را بسوزانید، و پس از گذشت 5 روز از مسدود شدن سیم کارت کد #6101*  را از یک خط ایرانسل دیگر شماره‌گیری کنید و سپس مشخصات سیم کارت مفقودی به همراه شماره سریال 15 رقمی گوشی (درج‌ شده روی جعبه گوشی) مفقود شده را وارد کنید.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید