آیا سامانه شاهکار کاربران اپلیکیشن‌های ایرانی را احراز هویت می‌کند

آیا سامانه شاهکار کاربران اپلیکیشن‌های ایرانی را احراز هویت می‌کند

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند و به نقل از امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به زودی 10 اپلیکیشن برتر و دو پیام رسان بومی  به API سامانه شاهکار متصل می‌شوند، که این موضوع موجب احراز هویت کسانی می‌شود که از این اپلیکین‌ها استفاده می‌کنند.

زمزمه اتصال اپلیکیشن‌ها به سامانه شاهکار تقریبا از یک ماه پیش آغاز شد، اما در کل طرح احراز هویت کاربران ایرانی مدت‌هاست در ذهن مسوولان است، زیرا سید ابوالحسن فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، در آبان ماه سال 1396 با تاکید بر اهمیت ساماندهی نظام هویت در فضای مجازی، گفت: باید تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی برای فعالیت در فضای مجازی احراز هویت شوند. 

آیا سامانه شاهکار، کاربران اپلیکیشن‌های ایرانی را احراز هویت می‌کند؟

ابتدا و در مرحله نخست تصمیم بر آن شد که این سیستم را به 10 اپلیکیشن برتر و دو پیام رسان بومی اختصاص دهند، اما تا سال آینده امکان اتصال به سامانه شاهکار برای تمامی اپلیکیشن‌ها و پیام رسان‌های بومی ممکن می‌شود.

در واقع روش کار این سامانه اینگونه است که اگر سامانه شاهکار هویت کاربران را تایید کند آن وقت اپلیکیشن‌ها و پیام رسان‌ها می‌توانند به کاربران سرویس دهند.

به عنوان مثال اگر شما می‌خواهید از طریق اپلیکیشن قبض موبایل خود را بپردازید ابتدا باید احراز هویت شوید تا کد ملی و شماره موبایل شما مورد تایید سامانه شاهکار قرار گیرد، در ادامه اگر شماره کاربری که از آن در اپلیکیشن‌های بومی و پیام رسان‌ها استفاده می‌کنید با کد ملی شما  مطابقت داشته باشد امکان استفاده از خدمات را خواهید داشت.

سامانه شاهکار چیست و چگونه کار می کند؟

سامانه شاهکار  با هدف یکپارچه‌سازی و احراز اصالت هویت کاربران از سال 1394 به طور آزمایشی توسط یکی از شرکت‌های زیر مجموعه رایتل به نام گلدنت راه‌‌اندازی شد و بعد همه اپراتورها در ایران موظف به استفاده از آن در سیستم‌های خود شدند. 

در کل شاهکار وظیفه احراز هویت سرویس‌هایی از قبیل سیم‌ کارت‌ها، خطوط ثابت تلفن و اشتراک‌های اینترنت، PAP، SAP ، Mobile Wi-Fi  و … را دارد و در راستای هدف افزایش امنیت و همچنین ارائه خدماتی مانند صدور سیم‌ کارت، صدور خط تلفن ثابت، صدور اشتراک اینترنت تولیدشده است.

معایب سامانه شاهکار چیست؟

از آنجایی که سامانه شاهکار  اصالت هویت کاربران را در اپلیکیشن‌ها و پیام رسان‌ها تعیین می‌کند، این موضوع در زمینه کاهش استفاده و پرداخت از طریق کارت‌های سرقتی قطعا اثر خوب و مطلوبی خواهد داشت و تطابق اطلاعات شخصی مثل کد ملی با شماره و کارت بانکی، مزیتی در خریدهای اصیل با نام کاربران حقیقی است که در اختیار اپلیکیشن ها و وب‌ها قرار می‌گیرد.

اما با توجه به صحبت‌های میلاد نوری، کارشناس فناوری اطلاعات و مدیر شرکت توکان، سامانه شاهکار در کنار پوئن‌های مثبتی که دارد در برخی از بخش‌ها دچار علاوت سوال‌های بزرگی می‌باشد. به عنوان مثال برخی پیام‌ رسان‌ها مثل بله و گپ در کنار سیستم پیام‌ رسانی، خدماتی در زمینه پرداخت ارائه می‌دهند. اما آیا مردم بدون احراز هویت حقیقی امکان استفاده از این اپ‌ها را ندارند، یا صرفا برای استفاده از خدمات بانکی و امثال آن نیاز به احراز هویت دارند؟

ممکن است سامانه شاهکار در کم شدن گزینه‌هایی همچون استفاده از کارت‌های سرقتی  کمک می‌کند اما در مقابل آیا فردی که سیم‌ کارتش به اسم شخص دیگری است، نمی‌تواند از نام حقیقی خودش استفاده کند یا در مواردی خانمی که با کارت بانکی همسرش اینترنتی خرید می‌کند، محدود می‌شود?
 

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید