تکلیف گوشی‌های قدیمی رجیستر نشده چیست

تکلیف گوشی‌های قدیمی رجیستر نشده چیست

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز 27 آذر 97 ضمن شرکت در نهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات، در جمع تعدادی از خبرنگاران در مورد نگرانی مردم از رجیستری گوشی‌های قدیمی، مسافری و مشکلات موجود در سامانه همتا صحبت کرد.

سامانه همتا به علت وجود مشکلات داخلی از دسترس خارج شده است.

تقزیبا در ابتدای هفته جاری گمرک اعلام کرد که سامانه همتا به دلیل به وجود آمدن برخی مشکلات تا اطلاع ثانوی امکان ارائه خدمات به گوشی‌های تلفن همراه مسافری را ندارد. محمدجواد آذری جهرمی پس از اعلام این موضوع توضیح داد:  موضوع قطع ارتباط همتا و گمرک نیست، بلکه اتصال نیروی انتظامی به گمرک است. در واقع اتفاقی که باید می‌افتاد در حال رخ دادن است. زمانی که ما می‌گوییم گوشی که بار مسافر به حساب می‌آید رجیستر می‌شود، یعنی اول باید مسافر واقعی وجود داشته باشد تا بعد بتواند بار بیاورد. این که افراد خارج از روال‌های مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت گوشی وارد کنند، نمی‌توان به آن عنوان بار مسافر داد، بار مسافر قوانین خاص خودش را دارد که در حال حاضر پیاده سازی می‌شود و در حال اجراست.

تکلیف گوشی‌های قدیمی رجیستر نشده چیست؟

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلی در زمینه بارهای مسافری وجود ندارد، اما برخی معتقدند که چون کانال‌های اصلی واردات به درستی کار نمی‌کند، جلوی واردات گوشی به شیوه مسافری گرفته شده و در بازار اختلال ایجاد شده است.

از نظر جهرمی اگر در زمینه واردات گوشی مشکلی به وجود آید، آن مشکل باید حل شود، نه‌این‌که خلاف ضوابط، راهی جدید برای واردات در این زمینه باز شود.

تکلیف گوشی‌های قدیمی که رجیستری نشدن چه می‌شود؟

جهرمی در جمع خبرنگاران در خصوص گوشی‌های قدیمی رجیستر نشده یا گوشی‌هایی که به عنوان هدیه داده شده بودند صحبت کرد و  گفت: در ابتدای شروع طرح رجیستری، ما به تمام کسانی که گوشی قدیمی داشتند یک فرصت دو تا سه ماهه دادیم تا گوشی‌های قدیمی خود را روشن و رجیستر کنند.

حال پس از گذشت یک سال از شروع طرح رجیستری و به علت گرانی گوشی، بسیاری از مردم تصمیم گرفتند از موبایل‌های قدیمی خود استفاده کنند، اما متاسفانه بسیاری از آنها مشکل رجیستری دارند.

مشکل دومی که وجود دارد، این است که IMEI به راحتی قابل جعل است، و طبق گفته‌های وزیر ارتباطات  سیستم ثبت تلفن همراه در حال حاضر از اتصال شماره تلفن و IMEI های (کد کلیدی اقدامات مربوط به رجیستری) گوشی انجام می شود که اگر همخوانی وجود نداشته باشد، گوشی قفل می‌شود. اگر بخواهیم این فرآیند را باز کنیم و بگوییم هر گوشی که به ما اعلام می‌کنند حتما قدیمی بوده، آن عده که همیشه به قاچاق علاقمند هستند، از IMEI هایی که متعلق به گوشی‌های قدیمی است استفاده می‌کنند و با این ترفند اعلام می‌کنند که گوشی‌های جدیدی که قاچاق کرده‌اند، در گذشته فعال بوده است.     

همان طور که متوجه شدید جعل کردن IMEI  کار ساده ای است، و باز گذاشتن این فرآیند باعث به وجود آمدن باگ در سیستم ثبت تلفن همراه می‌شود به همین دلیل در حال حاضر مسوولین در یک کارگروه فنی به فکر چاره اندیشی فنی در خصوص این مسئله هستند.                                                                                                                                                              

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید