پیامک 26 ساله شد

پیامک 26 ساله شد

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، دوازدهم آذر پیامک در جهان 26 ساله شد. در واقع 26 سال قبل یعنی سوم دسامبر 1992  میلادی نخستین پیامک دنیا با مضمون "کریسمس مبارک" ارسال شد.

 پیام کوتاه یکی از فعالیت‌های پرسود برای شرکت‌های مخابراتی محسوب می‌شود، به عنوان مثال در سال 2011 حدود 150 میلیارد پیام کوتاه فقط در بریتانیا ارسال شد، و بر اساس اطلاعات بدست آمده در سال 2012 سرویس پیامک برای شرکت‌های مخابراتی حدودا 67 میلیارد دلار سود داشته است. 

اختراع پیامک، آن هم به شکل امروزی توسط ماتی ماکونن فنلاندی انجام شد. ماتی ماکونن، یک مهندس فنلاندی بود که در سال 1984، وقتی برای شرکت در کنفرانسی در مورد آینده ارتباطات موبایلی به دانمارک آمده بود، در حالی که در یک پیتزافروشی در کپنهاگ نشسته بود، ایده سرویس پیام‌رسانی برای گوشی‌های دیجیتال GSM به ذهنش خطور کرد اما متأسفانه او هرگز برای این کار پیشگامانه دستمزدی دریافت نکرد، زیرا حق امتیاز این ایده را به ثبت نرسانده بود.

پیامک 26 ساله شد

اولین بار پیامک در سال 1992 در گروهی به نام "سما تلکام" مربوط به شرکت مخابراتی ودافون کشور انگلستان اختراع شد. البته نمی توان اس ام اس های آن زمان را با پیامک‌های این دوره مقایسه کرد، زیرا در آن زمان تلفن‌ها صفحه کلید نداشتند و برای ارسال پیام مجبور بودند از رایانه استفاده کنند. 

این سیستم در واقع به‌عنوان یک پیجر اداری برای گزارش رفت‌وآمد کارمندان و منشی یک شرکت یا کارخانه طراحی شده بود، اما به مرور زمان استفاده از آن گسترش یافت، به‌طوری‌که تا بیست سال بعد نقشی محوری در نحوهٔ برقراری ارتباط میان انسان‌ها پیدا کرد.

اولین پیامک ارسال شده در دنیا

به جرات می‌توان گفت که اولین پیامک در سال 1992 توسط بریت نیل پاپ‌وُورس به مدیر اپراتور وُدافون، "ریچارد جرویس" ارسال شد. جرویس در مهمانی کارمندان مربوط به شب کریسمس بود که پیامکی با متن "کریسمس مبارک" را دریافت کرد.

پاپ‌وورس سرویس ارسال پیام کوتاه یا همان پیامک را از کامپیوتر محل کار خود به یک گوشی موبایل اوربیتل 901 ارسال کرده بود!

ورود پیامک به ایران

استفاده از خدمات پیام کوتاه برای اولین بار از سال 1381 در ایران آغاز شد. به تدریج اس ام اس در میان مشترکین بسیار رونق گرفت، تا جایی که دیگر بسیاری از مردم برای تبادل صحبت‌های کوتاه خود از پیامک استفاده می‌کردند.

در سال‌های اولیه که سیم کارت وارد ایران شده بود، با خرید یک سیم کارت امکان استفاده از اس ام اس وجود نداشت. یعنی مثل این روزها پیامک به صورت پیش فرض بر روی سیم کارت‌ها فعال نبوده است، بلکه به صورت جداگانه صاحب سیم کارت باید برای فعال کردن آن به مخابرات می‌رفت.

با پر رنگ شدن نقش اس ام اس در زندگی روزمره انسان‌ها و استفاه زیاد از آن، فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تاریخ 27 تیر 1386 ، واژهٔ پیامک را به‌ عنوان جایگزین SMS برگزید.

به جرات می‌توان گفت که سرویس ارسال پیامک فرهنگ ارتباطات در سراسر دنیا را تغییر داد. علاوه بر این سرویس پیامک امروزه باعث به‌وجود آمدن ارتباطات متنی به شکل‌های مختلف در سراسر دنیا شده و امروزه می‌بینیم تقریبا تمامی شبکه‌های اجتماعی دنیا امکان ارسال پیام متنی را به کاربر می‌دهند. برای مثال پلتفرم توییتر در سال 2006 که تاسیس شد، امکان انتشار پست‌های با بیش از 140 کاراکتر متنی را به کاربر نمی‌داد. این محدودیت کاراکتر در اصل از همان محدودیت 140 کاراکتری سرویس پیامک برگرفته شده بود.

از لحاظ کمیت، سال 2012 را بایستی نقطه اوج سرویس پیامک در سراسر دنیا دانست، زیرا آن سال به بعد و با ظهور اپلیکیشن‌های ارتباطی بر پایه اینترنت از جمله واتس‌اپ، وایبر و آی‌مسیج، محبوبیت پیامک‌ها نیز کم کم با کاهش همراه شد. در سال 2015، روزانه 50 میلیارد پیام متنی از طریق اپلیکیشن واتس‌اپ ارسال می‌شد در حالی که تعداد پیام‌های رد و بدل شده روزانه از طریق سرویس پیامک در این تاریخ به 20 میلیارد کاهش پیدا کرده بود.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید