طراحی سامانه "شکن" برای عبور از فیلتر

طراحی سامانه "شکن" برای عبور از فیلتر

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توییتر خود به سوال یکی از کاربران که در خصوص تحریم جدید اینترنتی ایران و نگرانی در خصوص استفاده فرزندش از فیلترشکن چنین گفت: متوجهم که یک سوال مبنایی پرسیدید، اما من هم با همین مشکل برای فرزندانم مواجه بودم. گروهی از دانش‌آموخته‌های دانشگاه تهران یک سرویس به آدرس  shecan.ir راه انداختند که بازی‌ها و خدماتی که برای ایران تحریم شده را دور می‌زنند و خیلی از نیازهای بچه‌ها را حل می‌کند.

در حال حاضر بیش از 13 درصد کاربران اینترنت را کودکان تشکیل می‌دهند، و آنها برای برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده، انجام تکالیف درسی، دانلود موسیقی و مواردی از این قبیل مجبورند که از اینترنت استفاده کنند. 

طراحی سامانه

اما از آنجایی که  دور جدید تحریم‌ها علیه ایران آغاز شده است، و متاسفانه دسترسی به بسیاری از سایت‌ها بدون فیلترشکن غیرممکن شده است، این نگرانی که با استفاده از VPN چه چیزهایی کودکان و دانش آموزان را تهدید می‌کند باعث نگرانی والدین شده است.

البته تحریم برخی از  وب‌سایت‌ها نه تنها به کودکان بلکه به شرکت‌ها و مجموعه‌های علمی و تحقیقاتی نیز آسیب می‌رساند، زیرا این سایت‌ها و خدمات در زمینه‌های گوناگون از علم و فناوری، تجارت، فناوری اطلاعات و نمونه‌هایی از این دست هستند که کاربران ایرانی برای فعالیت یا کار خود به آن نیاز دارند.

در هر صورت برای آسیب رسانی کمتر سامانه‌ای به نام "شکن" توسط گروهی از دانش‌آموخته‌های دانشگاه تهران ساخته شده است که امکان دسترسی به برخی از سایت‌های فیلتر شده را  در چارچوب مقررات کشور به دانش آموزان و کودکان می‌دهد. 

در واقع با استفاده از این سامانه دیگر نیازی به VPN یا فیلترشکن نیست، زیرا سامانه شکن با بهره‌گیری از بانک داده‌ای غنی و به‌روز، سایت‌های تحریمی شناسایی‌ شده را به راحتی و با سرعتی بالا در اختیار کاربران قرار می‌دهد و تحریم‌های یک‌طرفه را بی‌اثر می‌سازد.

از جمله مزیت سامانه مذکور این است که در مقایسه با VPN از امنیت بیشتری برخوردار است، تنها سایت‌های گزارش شده توسط کاربران را می‌شکند، امکان تهیه گزارش‌های مدیریتی گوناگون از پهنای باند مصرفی را دارد، از تنظیمات اضافی در تجهیزات شبکه مانند دیواره آتش (فایروال) بی‌نیاز است و در کنار تحریم‌شکنی، امکانات مدیریت دسترسی‌های مجاز را برای مجموعه‌ها فراهم می‌کند.

سامانه "شکن" برای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز علمی تحقیقاتی و موسسات آموزشی، افرادی که تبادلات بانکی از طریق کارت‌های اعتباری بین‌المللی دارند، شرکت‌های پیشرو که نیاز به تحقیق و توسعه دارند، شرکت‌های بین‌المللی و بازرگانان، دانشجویان، اساتید و پژوهشگران، طراحان، هنرمندان و گرافیست‌ها، جامعه پزشکی و سلامت کشور، برنامه‌نویسان و مهندسین نرم‌افزار، مهندسی شاخه‌های مختلف علوم، شرکت‌ها و نهادهای دولتی، نیروهای نظامی و انتظامی، خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها و خبرنگاران کاربرد دارد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید