آخرین آمار ثبت شده از تعداد گوشی‌های رجیستر شده

آخرین آمار ثبت شده از تعداد گوشی‌های رجیستر شده

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، با آغاز طرح رجیستری موبایل از آذر ماه 96، حدودا 2 میلیون و 255 هزار و 292 گوشی وارد کشور شده‌اند که از این تعداد 1 میلیون و 516 هزار و 949 گوشی در سامانه رجیستری به ثبت رسیدند.

از آنجایی که تا پیش از اجرای برنامه رجیستری حدودا 97 درصد موبایل‌های وارداتی به کشور قاچاق بودند، دولت تصمیم به اجرای این طرح گرفت تا بیش از این ضرر اقتصادی به کشور وارد نشود.

 البته استارت این طرح مربوط به سال 85 بوده است که به دلیل برخی مشکلات همچون جعل کدهای IMEI با شکست روبرو شد، به طوری که در سال 86 برای برخی از شماره‌ها بیش از 10 هزار شماره جعلی ساخته شده بود.

آخرین آمار ثبت شده از تعداد گوشی‌های رجیستر شده

حال که تقریبا یک سال از شروع طرح رجیستری می‌گذرد، سازمان تنظیم مقررات به عنوان یکی از پایه‌های اجرایی این طرح، تصمیم گرفت آمار مربوط به تعداد گوشی‌های رجیستر شده به تفکیک برند‌های مختلف را شرح دهد. 

اجازه دهید پیش از پرداختن به آمار تعداد گوشی‌های رجیستر شده در کشور، توضیح مختصری در خصوص رجیستری شرح دهیم. شاید بارها از خود پرسیده باشید که معنی رجیستری موبایل چیست؟

رجیستری به زبان ساده، ثبت گوشی تلفن همراه در یک سامانه جامع است. همه تلفن‌های همراهی که توسط شرکت‌های سازنده تولید می‌شوند یک کد منحصر به فردی به اسم IMEI دارند. برای اجرای طرح رجیستری مخابرات با استفاده از تمامی امکانات زیرساختی خود گوشی‌های وارد شده به کشور را اسکن می‌کند و از کد IMEI به عنوان شناسه هر موبایل استفاده می‌کند.

گوشی‌های تلفن همراه به 3 گروه شناسه سفید، شناسه خاکستری و شناسه سیاه دسته بندی می‌شوند.

سامانه ثبت گوشی یا "همتا" گوشی‌های تلفن همراه را به 3 گروه شناسه سفید، شناسه خاکستری و شناسه سیاه دسته بندی می‌کند.

شناسه سفید: شناسه سفید به گوشی‌هایی گفته می‌شود که به صورت کاملا قانونی وارد کشور شده‌اند و بدون هیچ مشکلی رجیستر و وارد سامانه همتا شده‌اند. در حال حاضر حدودا 1 میلیون و 516 هزار و 949 گوشی دارای شناسه سفید هستند.

شناسه خاکستری: شناسه خاکستری مربوط به گوشی‌هایی است که همچنان وضعیت آنها نامشخص است. به عنوان مثال مسافرانی که برای گردش وارد کشور می‌شوند به مدت 30 روز نیازی به ثبت گوشی خود در سامانه همتا را ندارند در حال حاضر 357 هزار و 206 گوشی وارداتی در لیست «خاکستری» قرار دارند.               

شناسه سیاه: در حال حاضر 241 هزار و 637 گوشی وارداتی در لیست سیاه قرار دارند. لیست سیاه به تلفن‌های همراهی گفته می‌شود که در سامانه همتا ثبت نشده‌اند و یا به هر دلیلی رجیستری نیستند.

با توجه به اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، برندهای هوآوی، نوکیا، اپل و سامسونگ از میان 2 میلیون و 225 هزار گوشی رجیستر شده، بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند، علاوه بر این بیشترین تعداد گوشی‌های قاچاق یا گوشی‌هایی که بعد از مدت یک ماهه مقرر نسبت به رجیستری اقدام نکرده‌اند، به ترتیب به سه برند اپل، نوکیا و هوآوی تعلق دارند. 

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دقیقی از رجیستری و قانون‌شکنی برندهای مختلف تلفن همراه را ببینید. 

آخرین آمار ثبت شده از تعداد گوشی‌های رجیستر شده

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید