آیا از 13 آبان اینترنت ایران قطع می‌شود

آیا از 13 آبان اینترنت ایران قطع می‌شود

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، مدتی است با آغاز دور جدیدی از تحریم‌ها زمزمه‌هایی در خصوص تحریم و قطع اینترنت ایران توسط آمریکا به گوش می‌رسد. در واقع از آنجایی که  این روزها اینترنت به بخش مهمی از زندگی همه ما تبدیل شده است و بسیاری از کارهای روزمرمان را با آن انجام می‌دهیم حتی تصور یک روز قطع بودن آن بسیار مشکل است.

پس از آن که شایعه قطع اینترنت در بین مردم پررنگ شد، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تماس تلفنی با برنامه حال خورشید ضمن صحبت در خصوص تحریم‌های اینترنتی این موضوع را غیرممکن عنوان کرد.

جهرمی گفت: دسترسی به اینترنت در دنیا رئیس ندارد که بگوییم آمریکا رئیس اینترنت است و اینترنت ایران را قطع می‌کند. اما در حوزه خدمات و سرویس‌ها، آمریکا با تحریم برخی دسترسی‌ها به خدمات به کسب و کار جوانان ما لطمه زد و ممکن است این تحریم‌ها تشدید شود.

حال جهت شفاف سازی بیشتر تصمیم گرفتیم در ادامه نظرات برخی مسوولین و کارشناسان را در این خصوص برای شما شرح دهیم:

 امکان قطع اینترنت وجود ندارد.

محمدرضا کریمی مدیرعامل یکی از شرکت‌های ارتباطات ثابت (FCP) در این خصوص گفت: پس از جنگ جهانی دوم، شبکه‌ای به نام «آرپانت» که هسته اصلی اینترنت را تشکیل می‌داد، راه اندازی شد. در آن زمان ایده‌ای مطرح شد مبنی بر اینکه مجموع کامپیوترهایی که با هم در ارتباط هستند، مستقل از هم عمل کنند و از سوی دیگر در ارتباط دیگر دستگاه‌ها اختلال ایجاد نکنند.

طراحی اینترنت براساس مستقل بودن بسط و گسترش یافته است و چیزی که امروزه به عنوان اینترنت شناخته می‌شود اصولاً مجموعه‌‌ای از کامپیوترها، مسیریاب‌ها و دیگر تجهیزات مستقل می‌باشد، که از طریق مسیرهای مختلف با استفاده از تکنولوژی مسیریابی بسته‌ها (Packet Switching) با هم در ارتباط هستند، بنابراین هیچ کشوری نه تنها مالک اینترنت نیست، بلکه قدرتی برای تحریم و جلوگیری از دسترسی سایر کشورها به اینترنت ندارد.

اینترنت روزنه ارتباطی آمریکا در کشور ماست

قاسم مجدی کارشناس زیرساخت نیز در این باره توصیح داد: اینترنت و در کل تکنولوژی این بخش متعلق به دنیای غرب بخصوص ایالات متحده امریکا است، بنابراین کشور ما در هر دو بخش به دنیای غرب وابسته است. با توجه به این توصیفات کشور ما ممکن است در خصوص اینترنت با محدودیت‌هایی مواجه شود اما قطع اینترنت بعید به نظر می‌رسد. چون اکنون اینترنت ابزاری برای اقدام‌های مداخله جویانه امریکا در کشور ما محسوب می‌شود و به نظر نمی‌رسد که بخواهد روزنه‌های ارتباطی خود را قطع کند.

 اگر اینترنت بین المللی قطع شود، اینترنت داخلی به کار خود ادامه می‌دهد

سهیل تقوی کارشناس فناوری اطلاعات گفت: از نظر فنی و تئوری امکان اینکه امریکا اینترنت ایران را قطع کند، وجود دارد. به این ترتیب که او می‌تواند بر کشورهایی که به ایران اینترنت می‌فروشند از لحاظ اقتصادی، حقوقی، فنی و...   فشار بیاورد و حتی آنها را جریمه کرده و در آی پی های ایرانی‌ها اختلال ایجاد کند.

تقوی افزود:ولی ایران از 10 کشور و از مرزهای مختلف اینترنت خریداری می‌کند بنابراین این تئوری عملیاتی نمی‌شود. برای امریکا نیز مقرون به صرفه نیست، چون این کشور از طریق اینترنت اطلاعات زیادی را از ایران جمع آوری می‌کند.

از تقوی سوال پرسیده شد که اگر یک درصد هم این تحریم اعمال شده و اینترنت قطع شود آیا شبکه ملی اطلاعات پاسخگوی نیاز داخلی خواهد بود؟ وی پاسخ داد: شبکه ملی اطلاعات دارای بخش‌های مختلفی است ولی اگر اینترنت بین المللی ما قطع شود طبق گفته مسئولان، اینترنت داخلی به کار خود ادامه می‌دهد و مشکلی با وجود قطعی اینترنت بین الملل به وجود نخواهد آمد اما تجربه‌های قبلی نشان داده وقتی اینترنت بین الملل قطع شده در سطح زیرساخت و شبکه مشکلاتی ایجاد شده ولی قابل حل بوده است.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید