راه‌اندازی سامانه استعلام چک صیاد توسط همراه اول

راه‌اندازی سامانه استعلام چک صیاد توسط همراه اول

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، از این پس مشتریان نظام بانکی می‌توانند با استفاده از  چک‌های صیادی و سامانه استعلام پیامکی بانک مرکزی از اعتبار داشتن صاحب چک مطلع شوند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی فقط در تیر ماه سال گذشته قریب به یک و نیم میلیون فقره چک برگشتی به ارزش 13 هزار میلیارد تومان ثبت شده است.


راه‌اندازی سامانه استعلام چک صیاد توسط همراه اول

در واقع به دلیل وجود چک‌های بی اعتبار این روزها اعتماد کردن به آن بسیار دشوار شده است. اما از آنجایی که در بسیاری از فعالیت‌های اقتصاد وجود چک الزامی است نمی‌توان آن را به طور کامل از چرخه اقتصادی کشور حذف کرد.

حال بانک مرکزی کشور جهت ایجاد شفافیت در فضای کسب‌وکار سامانه‌ای به نام صیاد به وجود آورده است، تا مشتریان از طریق آن بتوانند استعلام مربوط به سوابق چک برگشتی طرف مقابل خود را بگیرند.

گفتنی‌ است سرویس استعلام پیامکی چک‌های صیادی از سوی همراه اول طراحی شده اما برای مشترکان سایر اپراتورهای تلفن همراه نیز در دسترس است.

در این سامانه تمامی چک‌های بانکی دارای یک مشخصه 16 رقمی منحصر بفرد هستند، به این صورت که کاربران می‌توانند با ارسال این کد 16 رقمی که بر روی چک دریافتی از طرف مقابل قرار دارد از اصالت و خوش‌حسابی صاحب چک مطمئن شود.

هم‌وطنان می‌توانند با ارسال شناسه استعلام 16 رقمی مندرج در چک‌های صیادی به سامانه استعلام پیامکی این بانک با سر شماره 701701 و در قالب زیر از وضعیت اعتباری صادرکننده چک ازنظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی ثبت‌شده نزد بانک مرکزی مطلع شوند.

وضعیت سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا در صورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.

وضعیت نارنجی: صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 200 میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ 500 میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت قهوه‌ای: صادرکننده چک دارای پنج ‌تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 500 میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 50 میلیون ریال تعهد برگشتی است.

کاربران توجه داشته باشند که هزینه هر استعلام موفق 3500 ریال است و در حال حاضر از هر شماره موبایل تنها چهار استعلام در روز قابل اخذ است.

توجه داشته باشید که برخی از دسته چک‌ها متعلق به اشخاص حقیقی با حساب مشترک می باشد، که در صورت استعلام از چنین چک‌هایی وضعیت اعلام ‌شده مربوط به فرد دارای بالاترین مبلغ و بیشترین تعداد چک برگشتی از بین صاحبان حساب خواهد بود.

با توجه به گفته‌های یکی از مدیران شرکت جیرینگ ،در حال حاضر سرویس استعلام چک‌های صیادی به صورت آزمایشی اجرایی شده است و به زودی با حضور اصحاب رسانه و برخی مدیران بانک مرکزی، شرکت خدمات انفورماتیک و جیرینگ رونمایی و سرویس‌دهی خواهد شد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید