قوانین سلب امتیاز در سیم کارت‌های همراه اول و ایرانسل

قوانین سلب امتیاز در سیم کارت‌های همراه اول و ایرانسل

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، از آنجایی که هزینه‌های جاری شرکت‌های ارتباطی از طریق برقراری تماس مشترکین تامین می‌شود به همین دلیل در سال 92 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طرحی را به تصویب رسانید که بر‌اساس آن اپراتور‌ها این اجازه را خواهند داشت تا سیم کارت‌هایی را که بیش از سه ماه غیرفعال هستند را از مشترکان سلب امتیاز  کرده و به افراد جدیدی واگذار کنند.

از طرفی چون قانون سلب امتیاز سیم کارت‌های غیر فعال از طرف برخی قانون اشتباهی به نظر می‌رسید و اعتراضات فراوانی در مورد آن انجام شد، برای کاهش این اعتراضات تصمیم گرفتند 9 ماه به سیم کارت‌های خاموش یا قطع فرصت بدهند تا از سلب امتیاز آن جلوگیری کنند.

قوانین سلب امتیاز در سیم کارت‌های همراه اول و ایرانسل

حتی از نظر برخی سلب امتیاز سیم کارت کار غیرقانونی می‌باشد زیرا در هیچ  بندی از قرارداد چندین صفحه‌ای مشترکان قدیمی، چنین قانونی ذکر نشده است.

حتی سازمان تنظیم مقررات به اپراتور‌ها اجازه داده است در صورتی که مشترکین هیچ اقدامی برای وصل سیم کارت‌هایی که به دلیل بدهکاری قطع شده‌اند انجام ندهند، سلب امتیاز انجام دهند.

قوانین سلب امتیاز در اپراتورهای مختلف

سلب امتیاز سیم کارت‌های همراه اول

در خطوط دائمی همراه اول، پیامک صورت‌حساب، سوم تا چهارم هر ماه برای کلیه مشترکان ارسال می‌شود. مشترکین نیز تا 21 هر ماه فرصت دارند قبض خود را بپردازند، و در صورت عدم پرداخت قبض طی دو دوره متوالی، 72 ساعت مانده به مهلت پرداخت، اخطار قطع برای مشترک ارسال می‌شود و پس از آن در صورت عدم پرداخت بدهی، خط تلفن همراه قطعِ یک طرفه‌ پایان‌دوره خواهد شد.

برخی مشترکین برای جلوگیری از قطع خط خود در ابتدای هر ماه یک مبلغی ودیعه پرداخت می‌کنند که در صورت رسیدن صورت‌حساب میان‌دوره به 80 درصد ودیعه، پیامک اطلاع‌رسانی ارسال و در 100 درصد ودیعه، خط قطعِ یک‌طرفه‌ میان‌دوره می‌شود.

توجه داشته باشید با توجه به نوع قطع پایان‌دوره یا میان‌دوره، دو هفته تا یک سال بعد خط قطع دوطرفه می‌شود و بلافاصله بعد از قطع دو طرفه، نامه اخطار سلب امتیاز با مهلت پرداخت یک‌ساله برای مشترک ارسال می‌شود. درنهایت در صورت عدم پرداخت بدهی خط، بر اساس مصوبه 207 رگولاتوری خط سلب امتیاز می‌شود.

سلب امتیاز سیم کارت‌های ایرانسل

در خطوط دائمی ایرانسل، مشترکین به 3 روش می‌توانند برای گرفتن صورت‌حساب خود اقدام کنند.

  1. ارسال یک پیامک بدون متن به شماره5455 .
  2. دریافت صورت‌حساب از طریق ایمیل: برای دریافت صورت‌حساب از طریق ایمیل، وارد پورتال کنترل حساب اینترنتی (ecare) شده و گزینه دریافت قبض را انتخاب کنید.
  3. ارسال پیامک بدون متن به شماره 5459.

قوانین سلب امتیاز در سیم کارت‌های همراه اول و ایرانسل

در کل همه مشترکان ایرانسل می‌توانند از طریق اپلیکیشن "ایرانسل من" میزان کارکرد خط خود را با جزئیات شفاف ملاحظه و از همان طریق نسبت به پرداخت صورت‌حساب به صورت اینترنتی اقدام کنند. مشترکین ایرانسلی توجه داشته باشند در صورتی که میزان قبض آنها بیش از 12 هزار تومان باشد قبض کاغذی به نشانی پستی مندرج در پرونده آنها ارسال می‌شود.

پس از صدور قبض، کاربران تا روز بیست و هشتم ماه‌های فرد (فروردین، خرداد، مرداد، مهر، آذر و بهمن) مهلت پرداخت دارند و در صورت‌حساب‌های جدید، کاربران می‌توانند حداکثر تا سه دوره و تا مبلغ 20 هزار تومان پرداخت را به تعویق بیندازند.

در صورتی که مشترک تا مهلت تعیین شده صورت‌حساب خود را نپردازد پس از 4 روز خط به صورت یک طرفه قطع می‌شود و پس از گذشت 57 اگر باز هم قبض پرداخت نشود خط به طور کامل قطع می‌شود. سرانجام اگر پس از گذشت 140 روز از صدور صورت‌حساب (51 روز بعد از قطع دوطرفه)، قبض پرداخت نشود، شرکت ایرانسل مجاز است شماره تلفن همراه مشترک را از شبکه حذف و سیم کارت شخص را سلب امتیاز کند.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید