آیا آی پی تلگرام توسط مخابرات ایران به سرقت رفته است

آیا آی پی تلگرام توسط مخابرات ایران به سرقت رفته است

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند و به نقل از محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مخابرات ایران در یک خطای فاحش، IPهای تلگرام را هایجک کرده است (هایجک شدن BGP تلگرام)، که در صورت تأیید خطای شرکت مخابرات ایران در این خصوص، چه سهوی، چه عمدی، این شرکت جریمه‌ سنگینی خواهد شد.

پس از آن که تلگرام به مدت یک ساعت از دسترس خارج شد اخبار متفاوتی مبنی بر تلاش شرکت زیرساخت ایران برای گمراه کردن سرویس‌دهنده‌های بین‌المللی تلگرام منتشر شد. به نظر می‌رسد هدف از این اقدام مخابرات ایران، هدایت ترافیک تلگرام به ایران (به جای هدایت به مقصد اصلی) باشد.

آیا آی پی تلگرام توسط مخابرات ایران به سرقت رفته است؟

محمدجواد آذری جهرمی در واکنش به ادعای هایجک کردن IP های تلگرام توسط مخابرات ایران در توییتر رسمی خود گفت:

بنابر گزارش‌هایی که تاکنون دریافت کردم، مخابرات ایران روز هشتم مردادماه از ساعت 4 تا 6 بامداد درگیر تغییر توپولوژی و تجمیع شبکه استانی خود در شیراز و بوشهر بوده است. در صورت تائید خطا، چه سهوی یا عمدی، مخابرات ایران جریمه سنگینی خواهد شد. سازمان تنظیم مقررات مامور رسیدگی به این موضوع شده است.

هایجک کردن IP یعنی چی؟

جعل آدرس IP یا هایجک کرن، در حقیقت حیله‌ای است که معمولاً بر روی سرورها اعمال می‌شود و اصولا بدین منظور استفاده می‌شود که سیستم مقابل را طوری فریب دهد تا فرض کند مقصدی که از آن اطلاعات دریافت می‌کند شما نیستید.

همانطور که می‌دانید بسیاری از فایروال‌ها صرفا به آدرس‌های مشخصی اجازه عبور ترافیک را می‌دهند و این باعث می‌شود که هکرها نتوانند به شبکه‌های داخلی آنها نفوذ کنند. اما تکنیک‌هایی وجود دارد که به هکرها اجازه می‌دهد که بتوانند خودشان را به جای افراد مجاز جا بزنند و هویت آنها را جعل کنند، یکی از این روش‌ها جعل کردن آدرس IP می‌باشد.

در این حالت اگر کاربری به صفحه جعل شده دسترسی پیدا کند، مهاجم می‌تواند به اطلاعات حساس و منابع شبکه‌ای که کاربر نیاز دارد دسترسی پیدا کند. به این صورت مهاجم می‌تواند اطلاعاتی از قبیل رمز کارت اعتباری و پسورد و مواردی از این قبیل را بدست بیاورد و درعین حال بدافزار مورد نیاز خود را بر روی سیستم کاربر نصب کند. حتی امکان دسترسی کامل مهاجم بر روی سیستم کاربر مورد نظر هم وجود دارد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید