17 جولای روز جهانی اموجی

17 جولای روز جهانی اموجی

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، امروز 17 جولای مصادف با 26 تیر ماه، در تقویم‌های میلادی به نام "روز جهانی اموجی" نامگذاری شده است. از آنجایی که این روزها اکثر انسان‌ها در فضای مجازی گفت و گو می‌کنند و ارتباطات مجازی جایگزین رفت و آمدهای سنتی شده است اموجی‌ها یا شکلک‌ها نقش بسیار پررنگی در بیان احساسات ما دارند.

حتی با افزایش استفاده از نرم افزارهایی همچون وایبر، واتس آپ و تلگرام و مواردی از این قبییل میان بزرگسالان دیگر نمی‌توان اموجی‌ها را تنها مختص کودکان یا نوجوانان دانست. شاید بتوان گفت که اموجی‌ها یکی از پر استفاده‌ترین و جالب‌ترین روش‌ها برای ابراز احساسات به دوستان و عزیزانمان است.

شاید ربط دادن اموجی‌ها به انسان‌های اولیه خیلی هم بی‌ربط نباشد. مطمئنا می‌دانید که انسان‌های اولیه برای این که شرایط و احساسات و حالات روحیشان را با دیگران و شاید آیندگان در میان بگذارند از کشیدن شکلک‌ها و نقاشی بر روی دیوار استفاده می‌کردند.

17 جولای، روز جهانی اموجی

ایموجی یعنی چی؟

کلمه ایموجی یک کلمه ژاپنی است. در زبان ژاپنی "ای" به معنی عکس و "موجی" به معنی شخصیت است. سابقه استفاده از این ایموجی به روزهای آغازین استفاده از تلفن‌ همراه در ژاپن باز می‌گردد. طراح آنها شخصی به نام "شیگه تاکا کوریتا" بود که با الهام از تصاویری که در گزارش‌های هواشناسی تلویزیون دیده بود، 180 اموجی اولیه را طراحی کرد. این شکلک‌ها مفاهیمی کاملا ژاپنی داشتند. مثل شکلک خم شدن که برای القای مفهوم عذرخواهی استفاده می‌شد یا شکلک غذاهای مختلف ژاپنی مثل نودل، سوشی و از این قبیل.

اما بعدها که شرکت اپل برای iOS و بعدتر گوگل برای اندروید دست روی ساخت این شکلک‌ها گذاشتند و با توسعه گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های مجازی، توئیتر هم به جمع استفاده‌کنندگان اموجی پیوست تبدیل به پدیده‌ای جهانی شد و از ریشه‌ ژاپنی‌اش فاصله گرفت. حالا اموجی یک مفهوم جهانی دارد و فارغ از تفاوت‌های زبانی می‌تواند معنا و احساس کاربران را انتقال دهد.
ممکن است از نظر شما یکی از این اموجی‌ها به حالات روحیه شما نزدیک‌تر باشد و اکثر مواقع از آن استفاده کنید، اما یک سری از اموجی‌ها به صورت معمول بیشتر از دیگر شکلک‌ها استفاده می‌شوند. در زیر می‌توانید ببینید کدام اموجی از بقیه پرطرفدارتر است.

17 جولای، روز جهانی اموجی
چرا 17 جولی روز جهانی ایموجی نامگذاری شد؟

انتخاب تاریخ ۱۷ جولای به عنوان روز اموجی هیچ ارتباطی به ژاپن و تاریخ ایجاد اولین اموجی‌ها ندارد. ماجرا از این قرار است که شرکت اپل در اموجی (آیکونی) که برای تقویم و نوت پد طراحی کرده بود این تاریخ را ثبت کرده است. به این ترتیب دست‌کم برای کاربران اپل واژه تقویم و 17 جولای یادآور هم هستند. علت آن که اپل این تاریخ را روی تقویمش گذاشته هم آن است که در 17 جولای 2002 در کنفرانس مک‌ورلد برای اولین بار از iCal شرکت اپل رونمایی شد.

توئیتر هم برای ایموجی تقویمش تاریخ 15 جولای را در نظر گرفته که سالگرد تأسیس توئیتر است. اما ظاهرا کسانی که اولین‌بار در نیوزیلند روز اموجی را ثبت کرده‌اند بیشتر اپل‌باز بوده‌اند تا طرفدار توئیتر.

انتخاب اموجی به عنوان یک زبان جهانی

امروزه به طور روزانه میلیاردها اموجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا استفاده وسیع و سراسری از اموجی‌ها کار را به جایی رسانده که متخصصان علم زبان‌شناسی به فکر معرفی اموجی‌ها به عنوان یک زبان واحد افتاده‌اند. از نظر متخصصان زبان‌شناسی اموجی‌ها توانسته‌اند تأثیر جدی بر فهم ارتباطات داشته باشند و لحن و احساسات را بهتر به نمایش بگذارند. البته گاهی پیش می‌آید که این اموجی‌ها برعکس عمل می‌کنند و باعث برداشتی نادرست می‌شوند، اما این برداشت نادرست ممکن است ناشی از خطای انسانی نیز باشد. خطای انسانی در زمینه استفاده از اموجی‌ها تا جایی پیش می‌رود که گاهاً دیده می‌شود از یک استیکر برای بیان چند وضعیت و احساس مختلف استفاده می‌شود یا از استیکرهای مختلف برای نمایش یک احساسات استفاده می‌شود، در صورتی که هر کدام از این استیکرها معنای متفاوتی با خود دارند.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید