خدمات ارزش افزوده چیست و چگونه می‌توان آن را غیرفعال کرد

خدمات ارزش افزوده چیست و چگونه می‌توان آن را غیرفعال کرد

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، بسیاری از افراد پس از آن که قبض موبایلشان را دریافت می‌کنند با مبلغی به نام "خدمات محتوایی" با "خدمات ارزش افزوده" روبرو می‌شوند، اما در واقعیت نمی‌دانند برای چه خدماتی باید چند ده هزار تومان پرداخت کنند.

خدمات ارزش افزوده موبایل به نفسه سرویس‌های بسیار مفید و جذابی هستند که در سراسر دنیا مرسوم بوده و مخاطبان بسیار زیادی هم دارند اما به شرطی که با اجازه و اطلاع و آگاهی کامل کاربر باشند. هزینه این سرویس‌ها هم با یکدیگر متفاوت است و از پیامکی 50 یا 60 تومان شروع شده و برخی سرویس‌های روزانه حتی به چندین هزار تومان هم می‌رسد. شاید برای فهم بهتر این موضوع بهتر است اول مفهوم سرویس های ارزش افزوده را درک کنید.

خدمات ارزش افزوده یا خدمات محتوایی چیست؟

سرویس ارزش افزوده نوعی خدمات پیامکی است که با ایجاد بستری مناسب سعی در افزایش ارتباط و تعامل میان اپراتورها و مشترک را دارد. از جمله اهداف مهم این سرویس که می‌توان به آن اشاره کرد، افزایش اطلاعات عمومی جامعه و ایجاد یک نوع سرگرمی سالم برای افراد جامعه است. اصول طراحی این نوع خدمات به گونه‌ای است که مخاطب در ازای اطلاعاتی که دریافت می‌کند هزینه‌ای پرداخت خواهد کرد. 

خدمات ارزش افزوده چیست و چگونه می‌توان آن را غیر فعال کرد؟

تا یکی دو سال پیش شرکت‌های مجری خدمات ارزش افزوده می‌توانستند با هر حیله و ترفندهای فریب‌دهنده‌ای کاربران را تشویق به استفاده از یک خدمات به طور عمدی یا سهوی کنند و بعد هزینه آن روی قبض موبایل بیاید. در این موارد هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی درباره هزینه‌های پیامک‌ها داده نمی‌شد و یک باره مشترک موبایل می‌فهمید چند ده یا چند صد هزار تومان به هزینه قبض موبایل او اضافه شده است.

تا آن که سازمان تنظیم مقررات رادیویی براساس مصوبه 147 همه اپراتورهای موبایل را مجبور کرد هزینه و روش لغو عضویت خدمات محتوایی در هر پیامک ارسالی را به اطلاع مشترکان برساند. در این مصوبه آمده است که اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های مجری خدمات ارزش افزوده دارای قرارداد با آنها باید تاییدیه مشترک برای استفاده از خدمات ارزش افزوده را بگیرند و این الزامی است.

روش‌های غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده چیست؟

 با تغییر نام خدمات ارزش افزوده به خدمات مبتنی بر محتوا بسیاری از اشخاص که از هزینه این سرویس مطلع نبودند از آن آگاه شدند و اقدام به لغو این سرویس‌ها نمودند. حال ما قصد داریم تا در این خبر شما را با چگونگی حذف خدمات مبتنی بر محتوا آشنا سازیم.

  1. تماس با شماره 9990 برای اپراتور همراه اول، و انجام دستورالعمل‌های زیر:
    پس از شروع مکالمه کلید 1 را بزنید، سپس بعد از شروع صحبت اپراتور کلید 2 را بزنید. پس از شروع صحبت اپراتور مجددا کلید 2 را بزنید. سرانجام در مرحله آخر با زدن یکی از کلید‌های گفته شده توسط اپراتور (1 یا 2 یا 3 یا 4 یا …) می‌توانید سرویس غیر ضروری خود را لغو کنید.
  2. شماره گیری #800* برای هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل، و پیگیری دستورالعمل‌ها برای غیر فعال کردن پیامک‌های تبلیغاتی و سرویس ارزش افزوده.
  3. توجه داشته باشید که اگر در پیامک تبلیغاتی که برایتان فرستاده می‌شود کلید واژه‌های غیر‌فعال‌سازی درج نشده باشد می‌توانید با پشتیبانی اپراتور خود (همراه اول یا ایرانسل) تماس بگیرید و درخواست غیرفعال‌سازی سرویس خود را اعلام کنید. برای همراه اول می‌توانید لیستی از شماره‌هایی که برایتان اس ام اس ارزش افزوده می‌فرستند تهیه کنید. بعد با خط خود با 9990 تماس بگیرد و مطابق دستورالعمل‌ها به یکی از کارشناسان مرکز تماس همراه اول متصل شده و لیست شماره‌ها و درخواست حذف سرویس‌ها را به او اعلام کنید. مرکز پیشتیبانی ظرف 72 ساعت سرویس یا سرویس‌های مورد نظر را لغو می‌کند. البته لازم است مالک خط یا کسی که از اطلاعات شناسنامه‌ای مالک مطلع است با 9990 تماس بگیرد.
یکی از پیشنهاداتی که به مشترکین تلفن همراه داده می‌شود این است که در صورت غیر ضروری بودن سرویس تماس بان خود را خاموش کنند. زیرا یکی از سرویس‌هایی که برای قبض تلفن شما هزینه به همراه دارد و خود شما هم اطلاع ندارید، سرویس تماس بان می‌باشد. سرویس تماس بان، تماس‌هایی را که  به دلیل خاموش بودن موبایل یا غیره را از دست داده‌اید را از طریق پیامک به شما اطلاع می‌دهد.
برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید