سرانجام اختلال اینترنت در کشور چه خواهد شد

سرانجام اختلال اینترنت در کشور چه خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، با آن که چندین هفته از اختلالات اینترنت در کشور می‌گذرد اما هنوز هم این مشکل 100% حل نشده است.

در پی این اختلالات حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: اختلالات اینترنت که این روزها شاهد آن هستیم و البته همواره پیگیری هم کرده‌ایم و بسیاری از آن‌ها نیز رفع شده‌اند، به دلیل اعمال فیلترینگ تلگرام است.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات اختلالات محتمل ناشی از فیلترینگ را قبلا اعلام کرده بود و مراجع تصمیم‌گیر با اطلاع از این موضوع تصمیم‌گیری کرده‌اند.

سرانجام اختلال اینترنت در کشور چه خواهد شد؟

حتی محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم رونمایی از پروژه‌های همراه اول در هفته ارتباطات، از اثرات مخرب فیلترینگ سخن گفت و در خصوص اختلال اینترنت نیز توضیح داد: انسداد فیلترشکن‌ها نباید باعث افت کیفیت اینترنت و یا ایجاد مشکلاتی برای کسب و کارها شود. اختلالات اینترنتی موضوع بدی است که ما از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات خواستیم موضوع را بررسی کند و به اپراتورها هم در این باره تذکر دادیم. دیروز بعد از ظهر هم جلسه‌ای با حضور اپراتورها برای بررسی این موضوع تشکیل دادیم.

پس از این صحبت‌ها در جلسه ای که 1 خرداد با حضور جهرمی و مدیران شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی و اپراتورهای تلفن همراه برگزارشد، اپراتورها و شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت در ایران با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مکلف به رفع اختلالات اینترنتی ظرف 24 ساعت آینده شدند.

در این جلسه گزارشی از دلایل بروز برخی از اختلالات در اینترنت مطرح و پس از بحث و بررسی درباره این موضوع و ارایه راهکارهای فنی، مقررشد تمام شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنت و اپراتورها حداکثر ظرف 24 ساعت بر اساس راهکارهای مطرح شده نسبت به رفع اختلالات دراینترنت اقدام کنند و هچنین تمام گزارش‌های مردمی در این خصوص بررسی و در اسرع وقت مشکلات مورد نظر رفع شوند.

به دنبال دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و گذشت فرصت 24 ساعته، خبر رسید که 85 درصد اختلالات موجود رفع شده است. مجید حقی معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد نتیجه دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رفع اختلالات اینترنتی گفت: با توجه به دستور و تاکید آقای جهرمی بر رسیدگی سریع و موثر در خصوص اختلالات رخ داده در سرویس‌های اینترنتی کارگروهی، این موضوع از روز گذشته با حضور مدیران عامل و تیم‌های فنی شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنتی و با محوریت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با برگزاری جلسات فشرده رفع اشکالات و اختلالات پیگیری شد.

معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد نتیجه این اقدامات گفت: در حال حاضر با تلاش‌های به عمل آمده و مستقل از روال‌های متداول مالی، اداری و ... به صورت بسیج همه امکانات و نفرات حجم اختلالات تا 85 درصد برطرف شده و همچنان تا رفع کلیه اختلالات فعالیت‌ها ادامه خواهد داشت.

این روزها همچنان اختلالات کوچکی در اینترنت دیده می‌شود اما با توجه به صحبت‌های مسوولین حجم زیادی از مشکلات حل شده است. به عنوان مثال شاهین آرپناهی مدیرکل ارتباطات همراه اول در این خصوص گفت: اختلالات اینترنت شبکه همراه اول هم‌اکنون به حداقل ممکن رسیده است و طی چند روز آینده نیز اختلالی را در شبکه شاهد نخواهیم بود.

وی ادامه داد: در راستای حل مشکلات اینترنت اقداماتی آغاز و بخش زیادی از برنامه‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت. در همین حال از سه شنبه هفته گذشته در حقیقت این اقدامات عملیاتی شده‌اند و تاکنون بخش زیادی از این یکپارچه‌سازی انجام شده و اختلالات به حداقل ممکن رسیده است و طی چند روز آینده نیز اختلالی را شاهد نخواهیم بود.

سرانجام اختلال اینترنت در کشور چه خواهد شد؟

در بخش دیگری حسین ریاضی مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت گفت: به دنبال تمهیدات وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و پیرو هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان تنظیم مقررات و شرکت ارتباطات زیرساخت، در حال حاضر اختلال ملموسی در شبکه مبین نت وجود ندارد.

وی که همچون جهرمی و جوشقانی دلیل اصلی این مشکلات را استفاده مردم از فیلترشکن می‌دانست، گفت: همانطور که جناب مهندس جهرمی هم اشاره کردند، طی هفته‌های اخیر عده زیادی از مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند که این حجم بالا استفاده از فیلترشکن باعث بروز مشکلاتی در شبکه شده است. استفاده از فیلترشکن باعث کندی سرویس می‌شود، اما از آنجایی که مردم اطلاعات کافی ندارند، نمی‌دانند فیلترشکن سرعت و کیفیت شبکه را کاهش می‌دهد و کندی به وجود می‌آورد.

ریاضی در پایان تصریح کرد: مردم باید به این آگاهی برسند که استفاده از فیلترشکن باعث کندی سرعت و کاهش کیفیت شبکه می‌شود. استفاده از فیلترشکن‌ها باعث هک سیستم‌ها شده و اگر هم بنا به هر دلیلی از فیلترشکن استفاده می‌کنند باید مدت زمان استفاده را کوتاه کنند. مردم باید آگاه شوند زمانی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند نمی‌توانند سرعت لازم را از اپراتور دریافت کنند که در نهایت این موضوع باعث نارضایتی کاربران می‌شود.

حال باید دید با وجود تمام این تلاش‌ها و صحبت‌ها چه زمانی این اختلالات به طور 100% رفع خواهند شد!

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید