پول مجازی یا ارز دیجیتالی چیست

پول مجازی یا ارز دیجیتالی چیست

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، ارز مجازی یا ارز دیجیتال یکی از مباحث مهم و پر بحث سال‌های اخیر هستند، حتی کارشناسان و متخصصان زیادی بر این باورند که قطعا در آینده نزدیک شاهد نفوذ این ارز‌ها به بازار‌های معتبر جهانی خواهیم بود. از آنجایی که دنیای ارز مجازی یا ارز دیجیتال در یک سال اخیر فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است این موضوع باعث شده افراد بیشتری به سرمایه‌گذاری در این حوزه روی بیاورند.

پول مجازی یا ارز مجازی چیست؟

پول مجازی شکلی از پول است که فقط در قالب دیجیتال وجود دارد و نوع فیزیکی ندارد، واسطه تبادلات بر پایه اینترنت است، پول‌ها درون کیف پول ذخیره شده در کامپیوتر می‌باشند، توسط هیچ دولت یا حکومتی نظارت، کنترل و رهگیری نمی‌شوند، نیاز به ثبت نام و مدارک ندارند و همه افراد با داشتن سخت افزار و نرم افزار مناسب می‌توانند آنرا استخراج کنند. این پول با نام‌های دیگری چون پول اینترنتی، پول کامپیوتری، پول دیجیتالی و ارز دیجیتالی نیز شناخته می‌شود و به وسیله توسعه دهندگان صادر و کنترل می‌شود و توسط یک جامعه مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پول مجازی یا ارز دیجیتالی چیست؟

بر خلاف بانکداری متمرکز، که در آن دولت‌ها از طریق فرایند چاپ پول نقد، ارزهایی مانند دلار را کنترل می‌کنند، دولت کنترلی روی ارزهای رمزنگاری شده ندارد زیرا آنها کاملا غیرمتمرکزند. تفاوت مهمی که اینگونه ارزها با ارزهای معمولی دارند این است که موسسات مالی همواره می‌توانند پول بیشتری را ایجاد کنند و درنتیجه تورم بوجود می‌آید، اما بیت کوین هرگز بیش از 21 میلیون سکه در گردش ندارد.

پول‌های مجازی به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند، که در ادامه به توضیح این دو می‌پردازیم.

تفاوت ارزهای مجازی متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

در حوزه پول‌های مجازی غیرمتمرکز تراکنش‌ها توسط پایگاه داده توزیع شده به اسم بلاک چین، انجام می‌شوند و شرکت خاصی مالک آنها نیست. کاربران بدون نیاز به ثبت نام می‌توانند با نصب کیف پول ارز مورد نظر در کامپیوتر یا موبایل خود تراکنش‌های خود را بدون واسطه و به صورت همتا به همتا انجام دهند. این ارزها پشتوانه ارزهای دیگر را ندارند و به صورت کاملا یکتا فعالیت می‌کنند. مثلا بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بدون واسطه فعالیت می‌کند و واحد‌های آن به صورت غیرمتمرکز استخراج و توزیع می‌شوند و قیمت آن متغیر است.

در پول‌های مجازی متمرکز، ارز توسط ارزهای سنتی پشتیبانی می‌شود. مثلا پشتوانه پی پال دلار است. به نوعی نمی‌توان گفت که پی پال یک ارز است. مثلا شما با شارژ کردن 1000 دلار، 1000 واحد پی پال دریافت خواهید کرد و زمان فروش آن باز هم به اندازه 1000 دلار پول دریافت خواهید کرد. ارزهای متمرکز توسط شرکتی خاص ارائه می‌شود. به عبارت دیگر کیف پول آن فقط روی یک یا چند سایت مخصوص قابل دسترسی است. همچنین برای استفاده از آنها نیاز به ثبت نام دارید.

انواع پول مجازی

  1. بیت کوین: بیت واحد اطلاعات کامپیوتر و کوین به معنای سکه می‌باشد. بیت کوین (BTC) اولین پول دیجیتال تمرکز زدایی شده که تماما در اینترنت قرار دارد و از سیستم رمزنویسی خاصی استفاده می‌کند، در سال 2009 توسط فردی که خود را ساتوشی ناکاماتو معرفی کرده است با هدف تبدیل شدن به ارز رسمی جهانی و تسهیل پرداخت آنلاین طراحی شده است. طبق ساختاری که طراحان در نظر گرفته اند حداکثر 21 میلیون بیت کوین قابل تولید است که افراد با حل مسائل ریاضی می‌توانند آن را استخراج  کنند. تمام تراکنش‌های بیت کوین قابل مشاهده و ردیابی هستند و در دفتر کل عمومی که تمام کاربران مشاهده می‌کنند ثبت می‌شوند. البته اطلاعات شخصی افراد فاش نمی‌شود.
  2. اتیریم: یک پلتفرم نرم افزاری متن باز است که قابل برنامه ریزی می‌باشد و رقیب بیت کوین به شمار می‌آید که در سال 2013 به وجود آمده است. به وسیله آن می‌توان اپلیکیشن‌های غیر متمرکز ایجاد کرد که این اپلیکیشن‌ها از بلاک چین مخصوصی (بلاک چین دوم) برای تراکنش‌های مالی خود استفاده می‌کنند. اتیریم تنها یک روش پرداخت نیست بلکه پلتفرم محاسبه مجازی بوده و چیزی فراتر از انتقال پول است. تراکنش‌ها همانند بیت کوین قابل ردیابی هستند. مسئله نگران کننده در اتیریم ابهام در مورد تعداد سکه‌های در گردش می‌باشد این که مشخص نیست چه تعداد قرار است تولید شود.
  3. مونرو: مونرو پولی سریع و امن است که مالک خصوصی ندارد، از مشتقات بیت کوین نمی‌باشد و برخلاف آن غیر قابل ردیابی و کاملا ناشناس است. هیچ کاربری با هیچ ابزاری نمی‌تواند مبدا، مقصد و مبلغ یک تراکنش را ردیابی کند به همین خاطر هویت ارسال کننده و گیرنده مخفی می‌ماند. قابلیت تعویض به ارز واقعی در مونرو نسبت به سایر ارزهای رمزی بهتر است و امکان استخراج آن نیز راحت تر می‌باشد. حریم خصوصی، مقیاس پذیری، قابلیت معاوضه و غیرمتمرکز بودن از ویژگی‌های آن است.
  4. لایت کوین: لایت کوین از شبکه‌های قوی پول اینترنتی است که توسط فارغ التحصیل دانشگاه  MIT   و مهندس سابق گوگل (چارلی لی) در سال 2011 راه‌اندازی شد. این پروژه نرم افزاری الهام گرفته از بیت کوین است و از لحاظ فنی نیز با آن مشابه است. ایجاد و انتقال لایت کوین فاقد کنترل مرکزی است و در مجموع 84 میلیون از این واحد پولی استخراج خواهد شد. تایید تراکنش این ارز دیجیتال 3 دقیقه است که سریع‌تر ازبیت کوین می‌باشد. افزایش تعداد سکه‌ها، تغییر رابط کاربری گرافیکی، سرعت بیشتر و انتقال آنی از تفاوت‌های لایت کوین با بیت کوین می‌باشد.
  5. داگ کوین: داگ کوین یا دوج کوین ارز دیجیتال امن، سریع، خصوصی و غیر متمرکز می‌باشد که در سال 2013 به وجود آمد. الگوریتم آن بر پایه لایت کوین بوده و از لحاظ فنی نوع دیگری از لایت کوین است. استخراج آن دائمی است و متوقف نمی‌شود و نسبت به بیت کوین راحتتر انجام می‌شود. این ارز دیجیتالی دارای تکنولوژی رمزگذاری است که زمان تراکنش در آن نسبت به بیت کوین کمتر می‌باشد. هر چند امروزه این پول اینترنتی ارزش کمی دارد اما طبق پیش‌بینی‌ها در آینده‌ای نزدیک جز ارزهای برتر خواهد شد.

پول مجازی یا ارز دیجیتالی چیست؟

برای این که وارد دنیای ارزهای دیجیتال شوید و بدرستی بتوانید از آن استفاده و از رشد ارزهای مختلف بهره مند شوید، توجه به چند نکته اهمیت بسیار بالایی دارد. این نکات به شرح زیر هستند:

احتیاط: به جهت نوسانات شدید در بازار ارزهای دیجیتال به هنگام سرمایه گذاری می‌بایست نهایت دقت را مبذول نموده و هیچ گاه نباید وجهی را برای سرمایه گذاری در آن وارد نمایید که موجب نوسانات بازار، ناخواسته موجب اختلال در زندگی و کسب و کار شما گردد.

امنیت: در دنیای دیجیتال توجه به نکات امنیتی همواره از اهمیت بالایی برخوردار است و در خصوص ارز‌های دیجیتال این مهم یک ضرورت همیشگی است. چراکه عدم توجه به این نکات می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

اصل بازگشت ناپذیری: همه چیز در دنیای ارز‌های دیجیتال بازگشت ناپذیر است، پس باید قبل از هر اقدامی به نکات مختلف توجه داشت. برای جلوگیری از بروز اشتباهات و خسارات، آموزش امری ضروری در این حوزه نوین می‌باشد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید