چگونه کد IMEI گوشی خود را بیابیم

چگونه کد IMEI گوشی خود را بیابیم

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، با توجه به اجرای طرح رجیستری تلفن همراه یکی از اصول مهمی که هر کاربر موبایل باید از آن با اطلاع باشد کد IMEI گوشی خود است. کد IMEI یک شناسه منحصر به فرد 15 رقمی است که مخفف عبارت Equipment Identity International Mobile  به معنای شناسه جهانی تجهیزات موبایل می‌باشد.

همان طور که پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر گفتیم این کد منحصر به فرد است، یعنی هیچ دو گوشی نمی‌توانید پیدا کنید که کد IMEI مشترک داشته باشد. کد IMEI، یک شناسه بسیار مهم و کاربردی است زیرا حامل اطلاعات بسیار حیاتی می‌باشد. به عنوان مثال شما با بررسی کد IMEI دستگاه خود می‌توانید اصالت آن را بررسی کنید یا با مشاهده و بررسی شماره سریال به جزئیاتی همچون سال و ماه تولید دسترسی یابید.

چگونه کد IMEI گوشی خود را بیابیم؟

از دیگر کاربردهای مهم آن زمانی است که تلفن همراه شما به سرقت برود. از آنجایی که گوشی شما با این شماره احراز هویت می‌شود اگر به سرقت برود یا گم شود می‌توانید درخواست دهید شماره IMEI مورد نظرتان وارد لیست سیاه گردد تا موبایل شما از شبکه تلفن همراه خارج شود و دیگر قابل استفاده نباشد. از کاربردهای دیگر این کد پیگیری گوشی‌های ربوده شده می‌باشد، زیرا به محض روشن شدن گوشی، می‌توان مکان و موقعیت آن را شناسایی کرد.

در ادامه می‌خواهیم شما را با روش‌های پیدا کردن کد IMEI آشنا کنیم:

  1. استفاده از کد دستوری: شما می‌توانید با استفاده از کد دستوری #06#* شماره شناسه گوشی خود را بیابید. توجه داشته باشید که این کد به مدل و نوع گوشی بستگی نداره و بر روی همه گوشی‌ها قابل اجرا است.
  2. روش سخت افزاری: شماره سریال IMEI روی گوشی نیز هک شده است. شما می‌توانید این شماره را در قسمت پشت گوشی یا برچست چسبیده شده در قسمتی که باتری در آن قرار می‌گیرد مشاهده کنید.
  3. روش نرم افزاری: IMEI  در اطلاعات نرم افزاری گوشی نیز وجود دارد. در اندروید شما با مراجعه به بخش Settings -> About phone -> Status -> IMEI information  می‌توانید اطلاعات مورد نظر را استخراج کنید.
  4. جعبه گوشی: اگر زمانی به کد IMEI گوشی خود احتیاج دارید که امکان دسترسی به موبایل را ندارید می‌توانید از طریق جعبه تلفن همراهتان آن را بیابید.

در نهایت شما می‌توانید برای سنجش اصالت گوشی خود، کدهای IMEI که از طریق کد دستوری، برچسب گوشی و باتری بدست آوردید را با هم مطابقت دهید. در صورتی که این 3 کد یکسان باشند، آنگاه می‌توانید آن را به شماره سامانه پیامکی 30008887 ارسال کرده و با استعلام از شبکه اپراتورها، صلاحیت گوشی را احزار و از قاچاق بودن یا نبودن آن اطمینان حاصل کنید.

در صورتی که تلفن همراه شما به صورت رسمی وارد شده باشد، این پیام متنی در پاسخ استعلام شما ارسال میشود: "شماره درخواستی برای کالاهای زیر ثبت شده است."، اما در صورتی که تلفن همراه مورد نظر از طریق مبادی غیررسمی و قاچاق به کشور وارد شده باشد، با چنین پیامکی مواجه می‌شوید: "شماره استعلام شده در پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت نشده است."

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید