جریمه 4 میلیاردی ایرانسل و همراه اول

جریمه 4 میلیاردی ایرانسل و همراه اول

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، در حالی که پیامک‌های تبلیغاتی در برهه‌ای از زمان به معضل بسیاری از مشترکان اپراتورها تبدیل شده بود، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی سامانه‌ای جهت رسیدگی به این پیامک‌ها خبر داد.

اما این موضوع زمانی حالت جدی به خود گرفت که ذهنیت در اختیار قرار دادن شماره مشترکین به کسب و کارهای مختلف توسط اپراتورها برای کاربران به وجود آمد. اگرچه حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این ادعاها را رد کرد و گفت: این طور نیست که اپراتورها به طور گسترده و ساماندهی‌ شده اطلاعات را در اختیار دیگران قرار دهند، اما با این وجود چندین مورد شاهد لو رفتن اطلاعات برخی از اطلاعات بودیم که اعلام شد این اتفاق به صورت سهوی از طرف اپراتورها رخ داده است.

جریمه 4 میلیاردی ایرانسل و همراه اول

با همه این تفاصیل در حالی که دو اپراتور مطرح کشور درگیر رقابت تبلیغاتی بر سر عنوان "اپراتور برتر سال 96" بودند و تنها دو روز از از برگزاری جشنواره ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و تقدیر و تجلیل وزارت ارتباطات از آنها می‌گذشت، خبر جریمه 40 میلیاردی همراه اول و ایرانسل همگان را به شوک فرو برد.

ظاهرا در پی تاکید محمدجواد آذری جهرمی مبنی بر پرهیز از هرگونه تعرض به حقوق و حریم شهروندی کاربران و بررسی سازمان تنظیم مقررات و مرکز ماهر به این نتیجه رسیدند که، اپراتورهای مذکور با برخی از شرکت‌ها به منظور تسهیل در فرآیند پرداخت برخط و ورود کاربران به سامانه‌های مورد نیاز، شماره مشترکان را طبق روش Header Enrichment و با ضوابط خاص امنیتی در اختیار برخی شرکت‌های طرف قرارداد می‌گذاشتند که در این بین بدلیل اشتباه در تنظیمات امنیتی بعضی از شرکت‌های طرف قرارداد با اپراتور، موجبات سوءاستفاده از شماره مشترکان در راستای ارسال پیامک تبلیغاتی فراهم شده است.

در این راستا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: 
پس از احراز تخلف صورت‌ گرفته، ضمن اخطار به اپراتورهای تلفن همراه، خطای مورده اشاره رفع و با نظر به لزوم بررسی بیشتر و انجام تنظیمات امنیتی کاملتر، این سرویس در حال حاضر متوقف شده است. بنابراین با عنایت به گزارش مرکز ماهر و توضیحات ارائه ‌شده از سوی اپراتورهای تلفن همراه، نقض هدفمند حریم خصوصی مشترکین توسط اپراتورهای مذکور رخ نداده است، ولی اشتباه و کاستی اپراتورهای تلفن همراه در کنترل موضوع و مشکلاتی که در تنظیمات این سرویس توسط شرکت‌های طرف قرارداد اپراتور وجود داشته، موجب سوءاستفاده شده است.

بر این اساس، بنابر مفاد موافقت‌نامه پروانه اپراتورهای تلفن همراه، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و شرکت ارتباطات سیار ایران هریک مشمول جریمه و به میزان حداکثر 20 میلیارد ریال شدند که با توجه به شرایط و ضوابط و مراحل تعریف شده در موافقت‌نامه پروانه اپراتورها، فرایند این موضوع در سازمان در حال انجام است و پس از تکمیل مراحل به اپراتورهای مذکور ابلاغ خواهد شد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید