حضور وزیر ارتباطات در برنامه زنده نگاه یک

حضور وزیر ارتباطات در برنامه زنده نگاه یک

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیشب در برنامه زنده نگاه یک در مورد مباحثی همچون اشتغال‌زایی، موتورهای جستجو، پیام‌رسان‌های داخلی، برنامه وزارت ارتباطات برای کاهش اثرات سوء فرهنگی و سیاسی درفضای مجازی و آخرین وضعیت طرح رجیستری و مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه به صحبت پرداخت.

صحبت‌های جهرمی در خصوص اشتغال‌زایی در حوزه ICT

با توجه به گفته‌های وزیر ارتباطات در خصوص خدمات، اقتصاد به همراه اشتغال در حال افزایش است و خدمات بر پایه فناوری اطلاعات رشد بیشتری در این حوزه دارد و نکته جالب توجه این است که در طول یک سال و نیم گذشته 150 هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شده است.

جهرمی افزود: اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات به معنای تولید برنامه‌هایی به زبان فارسی است که در حال درآمدزایی هستند و روی پلتفرم‌های ما مانند سکوی کافه بازار قرار گرفته‌اند. در حال حاضر حدود 30 هزار گروه شامل گروه‌های دو نفره یا شرکت‌هایی با 200 کارمند در حال تولید برنامه هستند و این برنامه‌ها را روی کافه بازار قرار می‌دهند.

حضور وزیر ارتباطات در برنامه زنده نگاه یک

صحبت‌های جهرمی در خصوص موتورهای جستجوی و پیام‌رسان‌های داخلی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: چون عده‌ای می‌خواهند بگویند پیام‌رسانی خوب و پیام‌رسانی بد است، زمانی که اعلام می‌شود برخی شغل‌ها به پیام‌رسان‌ها وابسته هستند، می‌گویند آمار اشتغال درست نیست. این در حالی است که پیام‌رسان‌ها تسهیل کننده شغل‌ها هستند.

جهرمی مشکلات موجود در این راه را به دلیل مناسب نبودن اکوسیستم کشور برای کسب و کارها در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: ایجاد شغل در این حوزه فقط به دلیل استعداد بالای جوانان ما و خلأ ده ساله در این زمینه در بازار کشور است.

وی افزود: این موجب شده در دو سال اخیر سالی 100 هزار شغل در این حوزه ایجاد شود اما ادامه این روند با مشکل روبروست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: زمانی که می‌خواهیم برنامه‌های مبتنی بر فعالیت‌های داخلی کشور را به ابزارهای خارجی ترجیح دهیم، نیاز به سکوی اجرا داریم که آن گوشی تلفن همراه است.

صحبت‌های جهرمی در خصوص امنیت در پیام‌رسان‌های داخلی

وی با بیان اینکه نباید فضای مجازی بی حساب و کتاب باشد، گفت: اجازه نمی‌دهیم هر مطلبی در این فضا منتشر شود و این در حالی است که هر کشوری این چارچوب و استانداردها را دارد. البته تدوین استانداردها با شاخص‌ها و پرهیز از سلایق شخصی در تدوین آن نیاز به کار دارد.

با توجه به گفته‌های جهرمی، از آنجایی که پیام‌رسان‌ها زیرساخت اقتصادی کشور ما هستند نباید اطلاعات در این زمینه جای دیگری برود، بنابراین در حوزه امنیت ملی حتماً باید نظام پیام‌رسان‌ها داخلی شود.

وی افزود: به دلیل محدودیت رسانه‌ای در کشور اکنون یک پیام‌رسان با رسانه‌های کشور ادغام شده است و به دلیل وجود بار سیاسی روی حوزه رسانه و دعوای سیاسی در این حوزه، پیام‌رسان نیز این طرف و آن طرف متمایل می‌شود.

صحبت‌های جهرمی در خصوص اجرای طرح رجیستری موبایل

همان طور که می‌دانید طرح رجیستری از بحث‌های داغ این روز‌های دنیای موبایل و تلفن‌های همراه می‌باشد. وزیر ارتباطات نیز از گام‌های مهمی که دولت در این راه برداشته است سخن گفته. جهرمی از ورود به فاز پنجم طرح رجیستری خبر داد و وعده داد که تا پایان سال تمامی برندهای تلفن همراه در این طرح قرار گیرند.

همان طور که پیش‌تر نیز گفتیم در صورتی که موبایلی از طرق مختلف غیرقانونی وارد کشور شود و هزینه گمرکی آنها پرداخت نشده باشد، تنها 30 روز روشن می‌ماند و پس از آن قابلیت استفاده نخواهد داشت.

وزیر ارتباطات در این برنامه از دو روش مختلف قاچاق سخن گفت. در روش اول کالاهای قاچاق گاهی از مبادی قانونی وارد کشور می‌شوند و فقط علائم قانونی مورد جعل قرار می‌گیرد که این هم نوعی قاچاق محسوب می‌شود و در روش دوم قطعات یک کالا جداگانه وارد و پس از ورود به کشور سرهم می‌شوند و با تعرفه قیمت جدیدی به فروش می‌رسند.

وی برخورد و مقابله با قاچاق کالا را نیازمند همکاری و حمایت چند جانبه دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد، و افزود: تقریبا تمامی زیرساخت ‌ای گوشی‌های همراه توسط این وزارتخانه قابل رسیدگی و بررسی است. ریالی از درآمدهای گمرک بواسطه برخورد با قاچاق کالا، به جیب وزارت ارتباطات نخواهد رفت اما پایش سلامت مردم یکی از منافع این وزارتخانه خواهد بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: افزایش قیمت موبایل تقریبا همان هزینه گمرکی است، با توجه به حساسیت‌های بازار این کالا انتظار می‌رود که اجرای طرح رجیستری، معترضان و مخالفانی هم داشته باشد. علاوه بر این احتمال افزایش قیمت بی رویه‌ای هم پیش خواهد آمد.

جهرمی در پایان دلیل دیگر افزایش قیمت گوشی‌های همراه را افزایش 5 درصدی عوارض خروج کالا از امارت متحده عربی عنوان کرد و گفت: امارات دروازه ورود 90 درصد موبایل به ایران است. ورود فروشگاه‌های آنلاین به عرصه عرضه تلفن همراه ابزاری برای تنظیم بازار است، اما در حال حاضر قیمت‌های موبایل تحت تاثیر عوامل گوناگونی از قبیل موضوعات یاد شده و افزایش قیمت دلار می‌باشد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید