تاریخچه عرضه اولین سیم کارت تلفن همراه در ایران توسط همراه اول

تاریخچه عرضه اولین سیم کارت تلفن همراه در ایران توسط همراه اول

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، اولین تماس غیرتجاری با موبایل در سال 1973 توسط دکتر مارتین کوپر مدیر سابق شرکت AT&T انجام گرفت و 20 سال بعد از آن اولین تماس تلفن همراه در کشور ما برقرار شد، البته اولین سیم کارت‌های واگذار شده مربوط به 4 نفر از کارمندان نهاد ریاست جمهوری در سال 1373 بوده است.

"فراخوان برای ثبت‌نام نخستین شبکه تلفن متحرک جیبی" این اولین تیتر آگهی شده در خصوص ثبت‌نام و واگذاری سیم کارت در روزنامه سیاه و سفید کیهان است که حدودا 26 سال پیش به چاپ رسیده است. باور چنین تکنولوژی برای بسیاری از افراد در آن مقطع زمانی بسیار دشوار و دور از ذهن بوده است.

گفتنی است در سال 1373 همزمان با عرضه اولین سیم کارت توسط اپراتور همراه اول، ایران در منطقه پیشتاز بوده و در جهان نیز تلفن همراه تکنولوژی جدیدی به شمار می‌آمد.

اولین سیم کارت ایران

در ابتدا بر خلاف تصورات ثبت نام سیم کارت با استقبال خوبی روبرو نشد، از این رو با طولانی شدن روند ثبت نام تا اواسط سال 1374 در مجموع 9947 نفر برای دریافت سیم‌کارت ثبت نام کردند و در شهریور همان سال واگذاری آغاز شد. شاید برایتان جالب باشد که در آن زمان علاوه بر واگذاری سیم کارت در اختیار گذاشتن تلفن همراه نیز بر عهده شرکت مخابرات بوده است.

در ابتدا بهره‌برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور در شهر تهران با استفاده از 176 فرستنده و گیرنده در 24 ایستگاه رادیویی با ظرفیت 9200 شماره آغاز شد اما کم کم با استقبال بی‌نظیر مردم از این تکنولوژی که در آن زمان جزو کالاهای لوکس به شمار می‌آمد، زمان آن رسیده بود که شرکت مخابرات در صدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور برآید، به طوری که در سال 1374 تعداد تلفن‌های فعال به 15907 شماره افزایش یافت و علاوه بر تهران، شهرهای مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز نیز زیر پوشش شبكه تلفن همراه قرار گرفتند. با گسترش شبكه ارتباطات سیار در سال‌های بعد، در سال 1375 در مجموع علاوه برشهرهای یاد شده 28 شهر دیگر نیز به این شبكه پیوستند.

در ادامه و با توجه به پیشنهاد وزارت ارتباطات و اطلاعات اساسنامه شرکت ارتباطات‌ سیار با سرمایه بالغ بر 2000 میلیارد ریال به تصویب رسید و کلیه وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیارایران واگذار شد و با جدی شدن خصوصی‌سازی مخابرات در سال 1389 این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گشت.

در حال حاضر شرکت ارتباطات سیار ایران با بیش از 66 میلیون مشترک در 1239 شهر و بیش از 70 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور را پوشش داده است و ضریب نفوذ اپراتور همراه اول حدود 84.2 درصد و ارتباط رومینگ بین‌الملل آن با 270 اپراتور در 112 کشور جهان برقرار است.

در ادامه شما را به تماشای ویدیویی جالب از صحبت‌های مارتین کوپر درباره ساخت اولین تلفن همراه دعوت می‌کنیم.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید