رندترین شماره تلفن و دامنه مخصوص اورژانس اجتماعی و رسیدگی به کودکان

رندترین شماره تلفن و دامنه مخصوص اورژانس اجتماعی و رسیدگی به کودکان

 به گزارش پایگاه خبری وب سایت رند ، گاهی کودکان از طرف افرادی که باید توسط آنان مهربانی و محبت ببینند ، مورد آزار قرار می گیرند و متاسفانه گاهی بر اثر این آزارها جان خود را از دست می دهند. یکی از راه های جلوگیری از وقوع چنین پیش آمدهایی ، گسترش خدمات "اورژانس اجتماعی" از جمله "خطوط تلفن کودک آزاری" می باشد. جالب است بدانید که رندترین شماره تلفن دنیا یعنی "تلفن ۱۲۳" برای اورژانس اجتماعی اختصاص داده شده است.

۱۲۳ اورژانس اجتماعی
رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ، "دکتر حسین اسدبیگی" در خصوص شماره تلفن ۱۲۳ این چنین گفت : شماره تلفن ۱۲۳ به خاطر سه رقمی بودن و ترتیبی بودن (رند ترتیبی) به راحتی برای همه مردم مخصوصا کودکان قابل استفاده می باشد. اسدبیگی ادامه داد : در حال حاضر این شماره تلفن در ۱۹۰ شهرستان کشور قابل شماره گیری می باشد و مردم می توانند موارد کودک آزاری ، همسرآزاری و خودکشی را به آن گزارش کنند. وی خاطر نشان کرد : از ۱۴۲هزار تماسی که سال گذشته درباره مشکلات مرتبط با اورژانس اجتماعی با شماره تلفن ۱۲۳ گرفته شده ، هفت تا هشت درصد آن مربوط به کودک آزاری بوده است.

اسدبیگی در پاسخ به این سوال که چرا رندترین شماره دنیا به کودکان اختصاص داده شده این چنین گفت : ایران رندترین شماره دنیا را به کودکان اختصاص داده زیرا برای حقوق کودکان ، ارزش ویژه ای قائل است البته کمتر پیش می آید که کودکی به خاطر کودک آزاری با شماره ۱۲۳ تماس بگیرد اما با این حال برای اینکه کودکان بتوانند به آسانی شماره تلفن را حفظ کنند شماره آسان ۱۲۳ را انتخاب کرده ایم. لازم به ذکر است حتی در کشور پیشرفته ای مانند آمریکا نیز شماره ای تا این حد رند و ویژه برای کودک آزاری اختصاص داده نشده ، البته شماره ۱۲۳ ابتدا برای آتش نشانی بوده ولی چون مزاحمت زیاد داشت تغییر دادند و ما آن شماره را گرفتیم.

اسدبیگی در خصوص اینکه چه کسانی با 123 تماس می گیرند پاسخ داد : کودکان کمتر با ۱۲۳ تماس می گیرند و گاهی همسایه ها ، گاهی مدارس و گاهی مراکز بهداشتی و درمانی و گاهی افراد دلسوز و رهگذر با شماره ۱۲۳ تماس می گیرند و کودک آزاری را اطلاع می دهند تا اقدامات لازم برای آنان انجام شود.

رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد :  در بسیاری از مواقع ، موارد کودک آزاری که تلفنی یا از طریق خودروی خدمات سیار گزارش می شود به مراکز مداخله در بحران ارجاع داده می شوند. چون در مراکز مداخله در بحران در مرکز استان علاوه بر روانشناس و مددکار ، پزشک و پرستار و مشاور حقوقی هم در اختیار داریم. وی خاطر نشان کرد : ۲۹۸ خودروی خدمات سیار در شهرستان های گوناگون به تعداد یک یا چند خودرو در مراکز اورژانس اجتماعی یا مراکز مداخله در بحران فعالیت می نمایند و مواردی از کودک آزاری که از طریق خط ۱۲۳ به این تیم ها گزارش داده شده و آنها با روانشناس و مددکار به محل اعزام می شوند.

دکتر حسین اسدبیگی

اسدبیگی در خصوص تماس های مربوطه به این شماره این چنین گفت : برای عرضه خدمات سیار از سوی خودروها ، ممکن است هم مردم و هم از جاهایی مثل نیروی انتظامی با مرکز مداخله در بحران تماس بگیرند و موارد کودک آزاری را گزارش دهند. حتی ممکن است کسی حضوری به مرکز مداخله در بحران مراجعه نماید و بیان کند که یک نفر را در خانه ای مورد آزار قرار گرفته به دادش برسید و مرکز به محل ، خودرو اعزام می نماید. رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد : در کل حدود ۲۴ هزار مورد کودک آزاری به اورژانس اجتماعی بهزیستی در سال گذشته گزارش شده که این موارد یا در مراجعه به خودروهای سیار ، یا تلفن ۱۲۳ یا مراجعه حضوری به مراکز مداخله در بحران مطرح شده اند.

باید بدانید که کودک آزاری یا بدرفتاری با کودک به آزار جسمی ، جنسی ، روانی یا غفلت از یک کودک از سوی پدر و مادر یا مراقبان دیگر کودک ، گفته می شود. گفتنی است کودک آزاری می تواند در خانه یا در سازمان یا حتی در مدارس اتفاق بیافتد که شدیدترین نوع آن سوء رفتارجنسی می باشد و در این خصوص مردم یعنی اطرافیان کودک که شاهد کودک آزاری هستند یا حتی رهگذرانی که متوجه موردی از کودک آزاری می شوند می توانند با یک تلفن ساده با شماره ۱۲۳ ، کودک را از کودک آزاری و حتی در مواردی از خطر مرگ نجات دهند.

همچنین یکی از رندترین دامنه اینترنتی ایران نیز با آدرس www.123.ir برای دسترسی سریع به این سامانه در نظر گرفته شده است.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید