آشنایی با دامنه های سطح بالا

آشنایی با دامنه های سطح بالا

به گزارش پایگاه خبری وب سایت رند ، یک دامنه سطح بالا (Top-Level Domain) ، بالاترین سطح دامنه های اینترنتی است و به عنوان پسوند نام دامنه ، در آخرین بخش دامنه های سطح پایین تر قرار می گیرد. به عنوان مثال com. یک دامنه سطح بالای عمومی و دامنه ir. یک دامنه سطح بالای کد کشوری است.

دومین سطح بالا

دامنه های سطح بالا به حروف بزرگ یا کوچک حساس نیستند و به طبقه های متفاوتی تقسیم می گردند که در ادامه به توضیح کامل آن خواهیم پرداخت. تمام دامنه های سطح بالای متداولی که وب سایت های اینترنتی از آنها استفاده می نمایند بر حسب نوع پسوند به پنج طبقه تقسیم می شوند:

۱- دامنه سطح بالای زیربنایی arpa
۲- دامنه‌های سطح بالای عمومی gTLD
۳- دامنه‌های سطح بالای کد کشوری ccTLD
۴- دامنه‌های سطح بالای بین‌المللی شده IDN
۵- دامنه های رزرو شده


دامنه سطح بالای زیربنایی arpa

یک دامنه سطح بالا در سامانه نام دامنه اینترنتی می باشد که صرفاً برای مقاصد زیربنایی فنی استفاده می شود و مخفف Address and Routing Parameter Area می باشد. آرپا خود دارای ۶ دامنه سطح دوم رزرو شده برای مقاصد خاص است :

e164.arpa
in-addr.arpa
ip6.arpa
iris.arpa
uri.arpa
urn.arpa


دامنه‌های سطح بالای عمومی Generic Top Level Domain

دامنه سطح بالای عمومی (gTLD) یکی از دسته بندی های دامنه های سطح بالا است که به وسیله آیانا برای استفاده در سامانه نام دامنه در اینترنت نگهداری شده است. گروه دامنه های سطح بالای عمومی به تنهایی خود شامل دو زیرگروه به شرح زیر می باشد :


- دامنه سطح بالای ضمانت نشده
- دامنه سطح بالای ضمانت شده (sTLD)

دامنه سطح بالای ضمانت نشده

دامنه هایی که شامل دو زیرگروه دامنه های سطح بالای عمومی محدود نشده و انحصاری است که از آن با عنوان همگانی یا عام (General) نیز یاد می‌شود.



دامنه سطح بالای عمومی محدود Unrestricted Generic Top Level Domain

دامنه هایی است که ثبت آن برای هرگونه استفاده و بوسیله هر شخص یا سازمانی در دسترس می باشد. دامنه های سطح بالای عمومی برجسته در این گروه .com ، .net ، .org و .info است.



دامنه های عمومی – انحصاری Generic-Restricted Top Level Domain

دامنه‌هایی که محدود در نظر گرفته شده است زیرا ثبت آنها نیازمند اثبات شایستگی در چارچوپ راهبردهای تعیین شده برای هرکدام است.


دامنه سطح بالای ضمانت شده  Sponsored Top Level Domain

یک دامنه سطح بالای ضمانت شده (sTLD) دامنه سطح بالای ویژه ای است که نماینده انجمنی خاص ، خدمات آن را ضمانت می کند. این انجمن ها برپایه قومیت ، منطقه جغرافیایی ، تخصصی بودن ، فنی بودن و یا دیگر موضوع های مطرح پیشنهاد شده شکل می گیرد که به وسیله نمایندگی های خصوصی یا سازمان هایی که وظیفه ایجاد و اجرای قوانین محدودسازی شایستگی ثبت کننده ها برای استفاده از دامنه سطح بالا را دارند مدیریت می شود.

برای مثال، دامنه سطح بالای .aero به وسیله شرکت SITA ضمانت شده است ، که ثبت آن را برای اعضای صنعت حمل و نقل هوایی محدود کرده است.



دامنه سطح بالای عمومی جغرافیایی Geographic Generic Top Level Domain

دامنه سطح بالای عمومی جغرافیایی (GeoTLD) یک دامنه سطح بالای عمومی است که از نام یک جمعیت ، منطقه جغرافیایی ، جغرافیای سیاسی ، نژادی ، زبان شناختی یا فرهنگی جامعه استفاده می کند. در سال ۲۰۰۹ میلادی تنها دو دامنه سطح بالای عمومی جغرافیایی وجود داشت. دامنه سطح بالای ضمانت شده .cat که برای زبان کاتالان و مسائل فرهنگی کاربرد داشت و .asia برای ارگان ها، شرکت ها و نهادهایی که در آسیا و یا اقیانوسیه مستقر هستند.



دامنه سطح‌بالای کد کشوری Country Code Top Level Domain

دامنه سطح بالای کد کشوری (ccTLD) ، یک دامنه ‌اینترنتی سطح بالا است که به طور عمومی برای یک کشور ، یک منطقه خودمختار یا منطقه وابسته به قلمرو یک کشور مورد استفاده قرار گرفته یا رزرو شده است. همه دامنه های سطح بالای کد کشوری با شناسه استاندارد اسکی (ASCII) ، دارای دو حرف می باشد. به طوری که می توان گفت همه دامنه های سطح بالای دو حرفی ، دامنه سطح بالای کد کشوری است.


دامنه های سطح بالای بین المللی شده IDN

کد بین المللی کشوری Internationalized Country Code

کد بین المللی کشوری به دامنه اینترنتی سطح‌ بالای کد کشوری گفته می‌شود که با حروف غیرلاتین (خارج از استاندارد اسکی) نوشته می‌شود. در حال حاضر چهار کد بین المللی کشوری به زبان‌ های عربی و روسی ایجاد شده اند که عبارتند از:


کد السعودية برای کشور عربستان سعودی
کد مصر برای کشور مصر
کد امارات برای کشور امارات متحده عربی
کد рф برای فدراسیون روسیه
کد ایران برای کشور ایران


گرچه به این دامنه های غیرلاتین «کُد» گفته می‌شود ، اما در عمل برخی از آنها یک واژه کامل (مانند نام کامل یا بخشی از نام یک کشور) هستند. کشورهایی که کد بین المللی کشوری دارند ، در حقیقت دارای دو دامنه سطح بالای کد کشوری هستند. برای مثال کشور مصر دارای یک کد به لاتین است (‎.eg) که می‌تواند آدرس سایت های اینترنتی به زبان انگلیسی ، زبان عربی یا هر زبان دیگری باشد. دامنه دیگر به خط عربی است (.مصر) که تنها با سایت های عربی‌ زبان اختصاص داده می‌شود.


در ابتدا  امکان ایجاد نام دامنه به زبانی غیر از زبان لاتین ، تنها در نام دامنه یعنی در سمت چپ نقطه وجود داشت تا آنکه در سال ۲۰۱۲ میلادی ، آیکان (ICANN) این امکان را در دامنه های سطح بالا یعنی در سمت راست نقطه نیز فراهم کرد و دامنه های سطح بالای عمومی (gTLD) به زبانی غیر از لاتین نظیر ".ایران" نیز ایجاد شدند. با این تغییر امکان ایجاد یک آدرس اینترنتی کامل به زبانی غیر از لاتین نظیر "رند.ایران" برای نخستین بار به وجود آمد. در حال حاضر این ویژگی برای بیش از ۱۰۰ زبان متفاوت پشتیبانی می شود. ۹ ترجمه از com. و ۳ ترجمه از net. به زبان های مختلف دنیا، اولین دامنه های سطح بالای بین المللی شده بوده اند.

جهت مشاهده آمار دامنه های ثبت شده با پسوند ایران می توانید روی لینک زیر کلیک کنید.


آمار دامنه های ثبت شده ایران



دامنه های رزرو شده

چهار دامنه سطح بالا به شرح زیر برای جلوگیری از سردرگمی و بروز مشکلات به وسیله نیروی ضربت مهندسی اینترنت رزرو شده است. ممکن است این دامنه ها برای مقاصد خاصی مورد استفاده قرار گیرد ، اما با این مفهوم که این دامنه ها نباید در شبکه های تولید سامانه نام دامنه جهانی قرار داشته باشد.

‎.example برای استفاده در مثال‌ها رزرو شده است.
‎.invalid برای استفاده در نام های دامنه ای که آشکارا نامعتبر است رزرو شده است.
‎ .localhostبرای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از استفاده سنتی میزبان محلی (Localhost) به عنوان نام میزبان (Hostname) رزرو شده است.
‎ .testبرای استفاده در آزمایش ها رزرو شده است.



حرف آخر

با توجه به اینکه وب سایت رند در گردآوری این مطلب منابع مختلفی را مطالعه و در نظر گرفته است ، ممکن است برخی از قسمت ها یا توضیحات اشکالاتی داشته باشند. در صورتی که شما از این موارد آگاهی دارید می توانید از بخش "تماس با ما" اطلاعات تکمیلی خود را ارسال نمایید تا جهت هر چه بهتر شدن این مطلب استفاده شود.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید