آشنایی کامل با هاست و دامنه

آشنایی کامل با هاست و دامنه

به گزارش پایگاه خبری وب سایت رند ، دامنه (Domain) که در زبان فارسی با تلفظ "دامین" یا "دُمین" به کار برده می شود ، در لغت به معنی "گستره" می‌باشد و در اینترنت به نامی اختصاصی گفته می شود که هر وبسایت برای تمایز و قابل دسترس بودن نسبت به سایر وبسایت ها به خود می‌گیرد ، مانند "Rond.ir".

دامنه سطح بالا
هر آدرس اینترنتی از یک یا چند قسمت تشکیل شده است که با نقطه (دات) از هم جدا شده اند. قسمت اول شامل ماهیت آدرس "www" و قسمت دوم نام دامنه است. نام دامنه خود شامل دو قسمت دامنه سطح بالا و دامنه سطح دوم است. نام دامنه همان نام سایت است و پسوند دامنه شما بیانگر نوع سایت شما خواهد بود. دامنه ها به دو دسته سطح بالا و سطح دوم تقسیم می شوند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.



دامنه سطح بالا یا TLD

یک دامنه سطح بالا (Top-Level Domain) ، بالاترین سطح دامنه های اینترنتی است و به عنوان پسوند نام دامنه ، در آخرین بخش دامنه های سطح پایین تر قرار می گیرد. به عنوان مثال "com." یک دامنه سطح بالای عمومی و دامنه "ir." یک دامنه سطح بالای کد کشوری است. دامنه های سطح بالا به حروف بزرگ یا کوچک حساس نیستند و به طبقه های متفاوتی تقسیم می گردند. برای اطلاعات بیشتر پیرامون انواع دامنه های سطح بالا این مطلب را بخوانید.



دامنه های سطح دوم یا SLD  

دامنه های سطح دوم در سلسله مراتب سامانه نام دامنه و به طور مستقیم زیردامنه یک دامنه سطح بالا است. به عبارت دیگر دامنه سطح دوم در سمت چپ نقطه یک دامنه سطح بالا قرار دارد. برای اطلاعات بیشتر پیرامون انواع دامنه های سطح دوم این مطلب را بخوانید.



از کجا شروع کنیم ؟

اولین قدم برای راه اندازی یک وب سایت ، انتخاب نامی مناسب برای آن است. انتخاب نام دامنه باید متناسب با ماهیت کار شما بوده و به عنوان نشان تجاری مناسبی برای شرکت یا سازمان شما به شمار رود.
لازم به ذکر است ، با وجود اینکه نام دامنه از اهمیت بالایی برخوردار است ، اما باید توجه داشت که تهیه یک دامنه به تنهایی به منزله دارا بودن یک وب سایت نمی باشد. زیرا دامنه تنها به معنای یک نام تجاری برای ورود به وب سایت بوده و بدون اتصال آن به فضایی از یک سرور که میزبان فایل ها و محتوای وب سایت شما باشد ، شما قادر به مدیریت هیچ وب سایتی نیستید. بنابراین برای دارا بودن یک وب سایت کامل ، نیاز به تهیه یک دامنه و یک سرویس میزبانی (Host) مناسب می باشید.



هاست

هاست (Host) در زبان انگلیسی به معنی میزبان است. یعنی میزبانی سایت شما برعهده شرکتی است که شما انتخاب کردید. Host به فضایی گفته می‌شود که داده ها و کدهای وبسایت بر روی آن قرار می گیرند و امکاناتی از قبیل دسترسی به دیتابیس ، ارسال و دریافت ایمیل ، اجرای کدها و غیره … را فراهم می کند.

هاست و سرور

این فضا توسط شرکت های هاستینگ بر روی سرورهایشان ایجاد شده و به مشتریان اجاره داده می شود. برخی از خصوصیاتی که در هنگام اجاره سرویس هاستینگ باید به آن توجه داشت عبارت اند از :
- میزان فضا  : مثلا ۱۰۰ مگابایت ، ۱ گیگابایت و غیره …
- نوع هاست : ویندوز یا لینوکس.
- کشوری که سرور هاستینگ در آن قرار دارد.
- تعداد اکانت های ایمیل.
- میزان پهنای باند  : حجم اطلاعاتی که در یک ماه می توان ارسال و دریافت کرد.
- پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی : مثل PHP , ASP و غیره …



Whois دامنه

هنگامی که می خواهید یک دامنه را ثبت کنید ، ابتدا باید از آزاد بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر بخواهید بدانید دامنه مدنظر شما آزاد است یا در مالکیت شخص خاصی است ، می توانید whois آن دامنه را بگیرید. به طور کلی هر فردی که ثبت دامنه انجام داده است ، مشخصات خود را وارد کرده است. شما با whois می توانید مشخصات صاحب امتیاز دامنه شامل نام ، ایمیل ، تلفن و غیره ... را مشاهده نمایید.

مالکیت دامنه
اگر شما قصد دارید از یک دامنه "ir." یا دامنه هایی مانند "co.ir." یا "ac.ir." و سایر پسوندهای ملی whois  بگیرید ، بهترین روش آن وب سایت ایرنیک است. شما می توانید با مراجعه به وبسایت "Whois ایرنیک" مشخصات دامنه ملی مورد نظرتان را مشاهده کنید. توجه کنید که این وب سایت تنها از دامنه های ایران پشتیبانی می کند.
برای whois گرفتن از دامنه های عمومی و بین المللی ، وبسایت ها و ابزارهای زیادی وجود دارد. یک جستجوی ساده در گوگل با کلمه‌ "domain whois" تعداد زیادی از این ابزارهای آنلاین را در اختیار شما می‌گذارد. سایت هایی مانند :
Who.is
Whois.com
Whois.net
whois.domaintools.com


ثبت دامنه

ثبت دامنه يعنی در اختيار گرفتن مالكيت دامنه به گونه ای كه طی دوره ثبت ، دامنه توسط فرد ديگری قابل استفاده نباشد. اين دوره می تواند بين يک تا ده سال باشد. ثبت دامنه تنها در صورتی امكان پذير است كه ، آن دامنه توسط فرد ديگری به ثبت نرسيده باشد.
 دامنه طی دوره ثبت شده در اختيار شما خواهد بود اما پس از به پايان رسيدن اين دوره تنها در صورتی همچنان به شما تعلق خواهد داشت كه آن را تمديد نمائيد. تمديد دامنه نيز مانند ثبت آن می تواند از يك تا ۵ سال باشد. در صورتی كه در زمان تعيين شده تمدید دامنه صورت نگیرد ، آن دامنه آزاد شده و مجدد برای همگان قابل ثبت خواهد بود.
دامنه ها هر چند زیر نظر یک موسسه (ICANN) صادر می شوند ، اما پسوندهای گوناگون ممکن است ثبت کننده های (Registrar) گوناگون داشته باشند که به عنوان نماینده عمل می نمایند. هر یک از این ثبت کننده ها می توانند در قبال دریافت مبالغی ناچیز امنیت یا خدمات بیشتری را ارائه نمایند. دقت فرمایید که ثبت دامنه ارتباط مستقیم با خدمات میزبانی نداشته و هریک از این خدمات را می توان از طریق تامین کنندگان مختلف تهیه نمود.


نکات آموزشی در مورد ثبت دامنه مناسب :
- نام دامنه کوتاه و متشکل از حداقل تعداد حروف باشد.


- تلفظ و بخاطر سپردن آن آسان باشد.


- حتی المقدور با نوع فعالیت سایت ارتباط داشته باشد.


- از اعداد و خط تیره استفاده نشده یا حداقل استفاده صورت گیرد.


- مشابه نام سایت دیگری که موجب سردرگمی بازدید کنندگان شود نباشد.

- هرگز از آدرس مجهول یا غیر واقعی در مشخصات دامنه خود استفاده ننمایید.



انتقال دامنه

انتقال دامنه به معنی تغییر مالکیت دامنه از فردی به فرد دیگر است. برای تغییر مالکیت یا انتقال دامنه ، مالک جدید نیز باید یک پنل دامنه داشته باشد تا دامنه را بتوان به پنل مالک جدید انتقال داد. لازم است در انتقال دامنه به نکات زیر توجه نمایید:

- مطابق با قوانین ICANN می بایست حداقل ۶۰ روز از ثبت و یا انتقال دامین به شرکت ثبت کننده فعلی گذشته باشد. (در دامنه های بین المللی)
- مطابق با قوانین ICANN می بایست حداقل یک روز تا تاریخ انقضا دامین فرصت باقی مانده باشد. انتقال دامنه های منقضی امکان پذیر نمی باشد.
- در دامنه های بین المللی ، دامنه از حالت Lock یا قفل شده خارج شود. ممکن است دامنه را برای امنیت بیشتر به حالت قفل تنظیم کرده باشید.

انتقال دامنه

توجه داشته باشید برخی از سرویس دهنده ها به علت نبود اطمینان بین طرفین ، در زمان انتقال نقش میانجیگر را ایفا می کنند. در ایران نیز وب سایت رند با ارائه سرویس پرداخت امن این امر را محقق کرده است.

جهت ثبت یا انتقال دامنه های ملی و بین المللی میتوانید از راهنمای زیر استفاده نمایید :
- راهنمای ثبت دامنه های آزاد ملی
- راهنمای ثبت دامنه های بین المللی
- راهنمای انتقال دامنه های ملی
- راهنمای انتقال دامنه های بین المللی


پارک دامنه و DNS

برای دسترسی به سایت و محتوای یک هاست و دامنه نیاز به یک DNS داریم که توسط شرکت میزبان (Host) ، تعیین می شود. به طور کلی DNS مانند آدرس می باشد که دامنه را به یک هاست متصل می کند. یعنی به دامنه می گوید به کدام هاست متصل شود.

چنانچه بخواهید یک یا چند دامنه که ثبت نموده اید و در مالکیت شماست را ، بر روی دامنه اصلی و یا وب سایت‌تان لینک شود ، این امر از طریق پارک دامنه میسر می باشد. فرض کنید دامنه سایت شما Rond.ir می باشد و می خواهید سایت شما با آدرس Roond.ir نیز قابل دسترس باشد. برای این کار باید دامنه Roond.ir را ثبت کنید و سپس آن را به فضای هاست خود متصل کنید. یعنی یک فضا و چند دامنه داشته باشید. به این کار پارک کردن دومین می گویند.

برخی از سرویس دهندگان با ایجاد فضا و صفحه ای از پیش طراحی شده ، این امکان را به شما می دهند که دامنه خود را که قصد فروش آنرا دارید بر روی هاست آنها پارک نمایید. چنانچه بخواهید دامنه خود را در سایت رند پارک نمایید ، می بایست DNS های دامنه خود را به "ns1.rondpark.com" و "ns2.rondpark.com" تغییر دهید.
در لینک زیر می توانید راهنمای قدم به قدم تغییر DNS در سایت ایرنیک را مشاهده نمایید :


 راهنمای قدم به قدم تغییر DNS در سایت ایرنیک



برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید