نسل پنجم یا 5G شبکه های تلفن همراه را بشناسیم

نسل پنجم یا 5G شبکه های تلفن همراه را بشناسیم

به گزارش پایگاه خبری وب سایت رند ، از وارد شدن گوشی های همراه آنالوگ در بازار فقط ۳۵ سال می گذرد اما این پدیده مهم با اینکه هنوز در اول راه است نسل های بعدی به دنبال خود دارد. نسل آنالوگ خیلی زود جایش را به نسل دیجیتال داد و نسل دیجیتال هم سریعتر از آن جایش را به تلفن های 3G دادند. تفاوت تلفن های 3G در این بود که می توانستند علاوه بر صدا ، تصاویر را هر چند با کیفیت های پایین انتقال دهند که خود این موضوع تحولی بود برای نسل جدید تلفن های همراه که برای نسل قبلی شبکه مخابراتی تلفن های همراه بسیار دور از دسترس بود.

گوشی ها و سیم کارت های 3G زمینه را برای تلفن های هوشمند فراهم کردند و در مدت زمان کم همه فهمیدند که این نیز کافی نیست. البته در کشور ما هنوز تلفن های 3G پدیده جدید محسوب می شوند. با این تفاوت که که حتی 3G در کشور ما از استانداردهای 3G کشور های پیشرفته نیز پایین تر است و نتوانسته توجه کاربران را به خود جلب کند. همچنین باید اشاره کرد که تا شهریور ۱۳۹۳ ارائه سرویس های 3G برعهده شبکه رایتل (نسل سوم اپراتور تلفن های همراه) بود.

سرعت 5G

اگر از کشورمان که در حال سرو پنجه زدن با گوشی های 3G است بگذریم خواهیم دید که کشورهای پیشرفته مانند کره جنوبی ، در حال استفاده از نسل چهارم گوشی ها یعنی 4G هستند و هنوز کامل از این نسل استفاده نکردند که قرار است نسل پنجم گوشی یا 5G با سرعت بسیار بالای ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه از راه برسد. با این سرعت می شود یک فیلم سینمایی را در کمترین زمان دانلود کرد یا می توانید با استفاده از تلفن همراه خود ارتباط تصویری اچ دی (HD) با هر کجای دنیا داشته باشید.


کره جنوبی اعلام کرده است که این فناوری تا سال ۲۰۲۰ روانه ی اپراتور های همراه خواهد شد. ولی تا کنون این اپراتور راه اندازی نشده است. گروهی از محققان دانشگاه های بزرگ مانند دانشگاه آلبورگ (دانشگاهی معتبر در آلمان) ، دانشگاه MIT (دانشگاهی در ماساچوست آمریکا) و کلتک (دانشگاهی در کالیفرنیا آمریکا) با استفاده از روش ریاضیات مدرن توانسته اند سرعت انتقال داده ها در اینترنت را تا ۱۰ برابر سرعت 4G افزایش دهند.

در این سیستم گره هایی که بسته اطلاعات را جابه جا می کنند هوشمند هستند و می توانند خود را با شرایط انتقال وفق دهند که این امر باعث می شود تا انتقال اطلاعات امن تر و دقیق تر انجام شود. از این طرح می توان در دنیای ماهواره و 5G استفاده کرد. قبل از این سیستم انتقال داده ها به این صورت بود که ابتدا بسته ها اطلاعات را دریافت و ذخیره می کردند و سپس از گره ای به گره دیگر منتقل می کردند. به این سیستم پروتکل تی سی پی (TCP) می گویند. یکی از مشکلات این سیستم این است که اگر داده ای در مسیر انتقال از دست برود ارسال بقیه داده ها با مشکل مواجه می شود و اینترنت دچار افت سرعت شدیدی می شود.

سرعت 5G

در این روش گره ها کد گذاری می شوند که به معنای هوشمند شدن گره ها یا مسیر ها می باشد. این کدگذاری باعث می شود تا داده ها هوشمندانه مسیر یابی شوند و مطابق سیستم قبلی از گره ای به گره بعدی منتقل نشوند. این هوشمند سازی گره ها بر اساس مسیر و مقصد می باشد که باعث می شود در انتقال داده ها سرعت و امنیت به وجود آید. می توانیم هر چقدر که می خواهیم شگفت زده شده و از آینده ای با اینترنت امن و پر سرعت خوشحال باشیم. با این سرعت پیشرفت فناوری در دنیای جدید ، این خوشحالی چندان طولانی نخواهد بود.و به زودی این سیستم جدید نیز کهنه می شود و جای خود را به سیستم جدید و پر سرعت تر خواهد دادد.

 
برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید