دانستنی های ضروری در استفاده از تلفن همراه

دانستنی های ضروری در استفاده از تلفن همراه

به گزارش پایگاه خبری وب سایت رند ، در چند سال اخیر استفاده از وسایل الکترونیکی بسیار رونق یافته ، به طوری که طی بررسی های به عمل آمده هر شخص بیشتر از هر وسیله دیگری به گوشی تلفن همراه خود وابسته است و طول شبانه روز حدود ۲۲۱ بار گوشی موبایل خود را چک می کند. در ادامه این مطلب با آسیب های جدی تلفن همراه بر روی جسم و اعصاب انسان بیشتر آشنا می شویم.

بدی های موبایل

۱- کم شدن انرژی توسط گوشی موبایل :

استادیار دپارتمان مدیریت دانشگاه میشیگان ایالات متحده آمریکا ، "راسل جانسون" و همکارانش ، استفاده مردم از گوشی های تلفن همراه خود را بعد از ساعت کاری بررسی کردند. جانسون در این رابطه می گوید ، کار چند ساعته با گوشی موبایل باعث اختلال در خواب می شود زیرا موبایل ذهن را درگیر کرده و فرد نمی تواند آن را رها کند و بخوابد و ساعت خواب فرد کم می شود و فرد در روز آینده انرژی لازم را ندارد.

کم انرژی

همچنین نور آبی که در صفحه گوشی موبایل است باعث اختلال در فعالیت مغزی و کم حواسی و کم شدن ماده ای که باعث خواب می شود را به همراه دارد.

جانسون افزودن خواب را پیشنهاد می کند و عقیده دارد خاموش کردن موبایل مشکلی را حل نمی کند.



۲- بیشتر شدن انرژی انگشت ها با گوشی موبایل :

محققان با بررسی سر انگشتان  شست ، اشاره و میانی کاربران گوشی های هوشمند با کاربران تلفن های همراه قدیمی ، توسط دستگاهی که نوسان ولتاژ را در مغز اندازه گیری می کند و "EEG" نام دارد ، میزان فعالیت مغز هر فرد را ثبت کردند.

صفحه لمسی

آنها به این نتیجه رسیدند هر زمان که سر انگشت کاربری به صفحه نمایشگر برخورد کند مخصوصا انگشت شست ، فعالیت الکتریکی در مغز کاربر بیشتر می شود و همچنین فعالیت الکتریکی مغز کاربران با کوتاه شدن فاصله زمانی در استفاده از گوشی موبایل بیشتر می شود. به طور خلاصه درک حسی کاربران از جهان پیرامون کاسته می شود.



۳- استرس ناشی از چک کردن گوشی موبایل :

محققان دانشگاه ایالتی KENT STATE روی ۵۰۰ نفر از دانشجویان تحقیقی انجام دادند تا میزان دلهره ، عملکرد درسی و سطح خوشحالی و عملکرد کلی این افراد را بعد از استفاده روزانه از گوشی همراه بسنجند. در پایان این تحقیق ، مشخص شد که کاربرانی که مدت زمان بیشتری با موبایل خود کار می کنند در دروس خود ضعیف تر ، استرس بیشتر و ناراضی از زندگی هستند.

استرس

در ادامه تحقیقات دیگری که توسط همان گروه انجام شد ، مشخص شد کاربرانی که دفعات بیشتری از گوشی موبایل خود استفاده می کنند زودتر عصبانی شده و در زمان تفریح نیز دچار استرس و دلهره هستند.

در بررسی های قبلی که توسط این تیم انجام شده بود به این نتیجه رسیده اند که افرادی که از گوشی موبایل خود زیاد استفاده می کنند دائما در حال چک کردن موبایل خود هستند. یکی از محققان این پروژه بنام "جاکوب بارکلی" اعلام کرد که رفتار این کاربران با نوعی استرس همراه است که در اوقات فراقت هم ادامه دارد. این پژوهشگران برای رهایی از این وضع پیشنهاد داده اند که بهتر است برای مدت زمان کوتاه از گوشی همراه فاصله گرفت تا در اوقات فراقت آرامش را تجربه کرد.



۴- آسیب دیدن گردن طی نگاه زیاد به گوشی موبایل :

"کنث هنسراج" جراح ستون فقرات و متخصص ارتوپد در نیویورک ، در مورد اثرات ناشی از استفاده زیاد موبایل به گردن گفت : به علت خم بودن سر به سمت پایین  و نگاه کردن مداوم به صفحه موبایل ، خم شدن زیاد سر باعث خستگی بیش از حد گردن و شانه ها می شود و در دراز مدت باعث آسیب می شود.

"لیندا ورنون اسکال" فیزیوتراپیست در مورد این مساله گفت : پدیده "گردن پیامکی" مشکلی است که در آینده با آن رو به رو می شویم. وی دو حرکت کششی را برای مواقعی که بیشتر از ۱۰ دقیقه با گوشی موبایل خود کار کردید پیشنهاد کرد که ۲ تا ۳ بار انجام دهید :

   - جمع کردن سرشانه ها : چانه خود را به سمت جلو گرفته و سرشانه را از عقب به هم نزدیک کنید و ۱۰ ثانیه به این کار ادامه دهید.

ورزش در محل کار


   - کشش سینه : دست ها در چهارچوب قرار دهید و قفسه سینه را به جلو فشار داده و شانه ها را به عقب بکشید.

تمرین حرکات کششی


۵- خوب بودن تفریحات کوتاه گوشی موبایل :

در تحقیقی که یکی از دانشجویان روانشناسی "دانشگاه ایالتی کنت" ، به نام "کیم سویول" انجام داده ، کارمندان در ۸ ساعت کار خود تنها ۲۲ دقیقه از گوشی همراه خود استفاده می کنند ، که این استراحت های کوتاه می تواند به نفع یک شرکت باشد.

سرگرمی در محل کار

هر فرد می توانند با دوست یا اعضای خانواده از طریق گوشی همراه خود در ارتباط باشند و یا بازی کوتاهی انجام  دهند. این موارد باعث می شود فرد خستگی خود را بر طرف کرده و برای شروع کار دوباره آماده شود و با این استراحت های کوتاه در کار با انرژی بهتری ظاهر می شوند و در پایان ، یک روز کاری شاد را پشت سر بگذارد.



۶- گوشی موبایل و استفاده از آن باعث سرطان و بیماری از این قبیل نمی شود :

این طرز فکر که استفاده از موبایل و اشعه های موجود در آن باعث بیماری سرطان و ناباروری در مردان است همیشه شنیده می شود اما به گفته برخی محققان این تفکر به کلی اشتباه است. محققان روی اشخاصی که به مدت ۲۰ سال از گوشی همراه استفاده کردند مطالعه انجام دادند تا شاید ردی از بیماری سرطان یا ناباروری در آنان بیابند و به این نتیجه رسیدند که گوشی های هوشمند باعث بروز همچین مشکلی نمی شوند.

موبایل سرطان زا است

طبق نتایجی که توسط موسسه سلامت عمومی نروژ انجام شده هیچ اثری که خطر ابتلا به سرطان و ناباروری در مردان و دیگر ضررهای موجود که سلامتی را به خطر بیاندازد در بین دستگاه های موبایل وجود ندارد.

۷- نادیده گرفتن دوستان و اطرافیان :

شاید خیلی از اوقات که در کنار خانواده یا دوستان خود هستید به این مسئله دقت کرده اید که اکثر افراد سرشان برای لحظه ای در گوشی تلفن همراه خود فرو می رود و از جمع دور می مانند. محققان استفاده بیش از حد و حساب نشده از گوشی های تلفن همراه و برنامه های سرگرم کننده آنرا عامل اصلی افسردگی می دانند.

برای حل این مشکل ارائه یک برنامه مشخص برای استفاده از ابزارهای سرگرم کننده مانند بازی های آنلاین ، برنامه های گفتگوی جمعی ، شبکه های احتماعی و غیره ... توصیه می شود.

فیلم زیر یک تیزر تبلیغاتی از سوی یک اپراتور تلفن همراه در کشور تایلند است که به موضوع فراموش کردن محیط اطراف در هنگام استفاده بیش از حد از این وسیله اشاره می کند.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید