مصاحبه با مدیر فروش تلویزیون تعاملی آسمان

مصاحبه با مدیر فروش تلویزیون تعاملی آسمان

به گزارش پایگاه خبری وب سایت رند ، شرکت گسترش سامانه های هوشمند آسمان اپراتور ارائه دهنده سرویس های تلویزیون تعاملی ( IPTV  و OTT ) در ایران می باشد که موفق به همکاری و دریافت نمایندگی از صدا و سیما با هدف عرضه خدمات تلویزیون مبتنی بر اینترنت شده است، از این رو وب سایت رند تصمیم گرفت تا مصاحبه ای با مدیرفروش این شرکت انجام دهد و طی آشنایی کلی با این مقوله به معرفی و توضیحات بیشتر بپردازد ، در ادامه با ما همراه باشید.

آسمان-مدیا

خودتان را معرفی بفرمایید و در خصوص مجموعه آسمان مدیا توضیح دهید.

وحید سنائی مدیر فروش شرکت گسترش سامانه های هوشمند آسمان هستم. مجموعه آسمان در حال حاضر به صورت همکار با شرکت های همراه اول ، مخابرات ایران ، شرکت خلاق برهان و یک سری شرکت دیگر که هم سطح شرکت آسمان هستند در حال فعالیت می باشد ، بحث IPTV در چند سال گذشته مطرح شده و در کشور ما به تازگی در حال پیاده سازی است و آسمان نیز در این حوزه فعالیت خود را آغاز کرده است.


متولی صدور مجوز برای تلویزیون تعاملی چه  سازمانی است ؟


همان طور که در قانون اساسی ذکر شده ،  IPTV وارد قانون صوت و تصویر  فراگیر می شود و انحصارا این مجوز  توسط سازمان صدا و سیما صادر می شود و تنها این سازمان و اپراتورهای زیر مجموعه آن می توانند همچین محتوایی را به صورت فراگیر ارائه کنند.


در رابطه با عملکرد IPTV و مقایسه آن با تلویزیون های رایج توضیح دهید.


همانطور که از اسم IPTV پیداست ، این سیستم TV مبتنی بر IP است ، IPTV نوعی سرویس تعاملی می باشد که بر بستر IP  ارائه می‌شود. با اتصال یک دستگاه ست تاپ باکس به تلویزیون و یا نصب اپلیکیشن فام، خدمات متنوع سرگرمی و کاربردی از قبیل آرشیو فیلم ، سریال ، موسیقی ، محتوای صدا و سیما ، خدمات ارزش افزوده نظیر کتابخانه مجازی، فروشگاه مجازی و غیره برای کاربر فراهم خواهد شد.
به طور مثال سریالی در زمانی پخش می شود و مخاطب موفق به دیدن آن نمی شود ، اما از طریق این سرویس می تواند آن را مشاهده کند و شخص هرموقع که اراده کند می تواند با چند کلیک و یا با ریموت آن را تماشا نماید.
یکی از ویژگی های این سرویس این است که ما می توانیم یک سریال و یا فیلمی که پخش شده را هر زمان که بخواهیم ببینیم و عقب و جلو ببریم و یا ضبط کنیم و از سرویس تایم شیفت آن استفاده نماییم و کلا بتوانیم برنامه مورد علاقه خود را در زمان دلخواه تماشا نماییم که این یک تعامل دو طرفه بین این سرویس و کاربر می باشد.

در سیستم IPTV کاربر می تواند با توجه به تنوع گستره ی محتوا و ارشیو وسیع از جمله فیلم ،موسیقی ،اخبار روز، فروشگاه های اینترنتی ،مسابقات ورزشی علاوه بر آرشیو محتوای صدا و سیما حق انتخاب زیادی داشته باشد ،برنامه ی انتخابی را متوقف کند و یا به جلو و عقب ببرد .همچنین از قابلیت های مهم سرویس  پخش زنده رویدادهای متنوعی مثل مسابقات ورزشی است. سرویس IPTV امکان جستجو در اینترنت و هوشمند سازی تلویزیون و در نتیجه انجام کلیه امور اینترنتی از جمله خرید اینترنی ،مدیریت تراکنش های مالی و...از طریق تلویزیون را به شما خواهد داد.
در مجوزهای IPTV صادر شده در ایران چند بخش مختلف وجود دارد که سرفصل اصلی آن پخش شبکه های زنده صدا و سیما، سرویس ویدیوی درخواستی)  Video On Demand : VOD (، صوت درخواستی  ) Audio On Demand : AOD (  سکوی بازی، کتابخانه دیجیتال، بانکداری الکترونیک و سرویس هایی از این دست است که در قسمت های مختلف دسته بندی شده اند و  پکیج کامل IPTV را تشکیل می دهند.


استفاده از خدمات تلویزیون تعاملی فام سخت افزار خاصی می خواهد؟


ما در چهار بستر ست تاپ باکس ، اپلیکیشن گوشی های تلفن همراه ، وب سایت و تلویزیون های هوشمند در حال ارائه سرویس هستیم. تلویزیون هوشمند به دو دسته تقسیم می شود: بر روی یک تعداد از تلویزیون ها اپلیکیشن فام نصب می شود و ما با تعدادی از تولیدکنندگان تلویزیون در ایران  قرار داد بسته ایم تا اپلیکیشن ما بر روی آن قرار گیرد و در حالت دیگر خود کاربر می تواند از اپ استور تلویزیون دانلود نماید. بر بستر موبایل نیز اپلیکیشن فام در دو نسخه اندروید و آی او اس قابل استفاده است. همچنین خدمات فام از طریق وب سایت آن به آدرس www.fam.ir قابل ارائه برای کاربران می‌باشد. بستر دیگری که کاربران می‌توانند از آن استفاده نمایند ست آپ باکس است که علاقمندان با تهیه آن و اتصال آن به تلویزیون خود می‌توانند از خدمات متنوع فام بهره گیرند.


برای استفاده از تلویزیون تعاملی فام، حداقل سرعت مورد نیاز چقدر است؟


در حال حاضر حداقل سرویسی که مورد احتیاج است 128 و 256 کیلوبایت است ، یعنی کاربر با هر سرویس اینترنتی که دارد چه بر روی بستر همراه (اینترنت موبایل و...) و چه بر روی بستر ثابت  (اینترنت ADSL و...) می تواند خدمات ما را دریافت کند و ما بر روی بیت ریت های مختلف (منظور از بیت ریت تعداد بیت هایی است که در یک ثانیه از ویدئو می توانند مورد استفاده قرار گیرند) محتوا را بارگزاری کرده ایم و سیستم به صورت اتوماتیک تشخیص می دهد و همچنین افراد می توانند به صورت دستی ، تصویر و صدا را خودشان به کمترین یا بیشترین بیت ریت برای نمایش تنظیم کنند.


آیا در استفاده از IPTV شرکت آسمان مدیا محدود به استفاده از اینترنت شرکت خاصی می باشیم ؟


خیر ، سرویس روی بستر IP قرار دارد یعنی هرجا که شما IP داشته باشید می توانید از این بستر استفاده نمایید ، چه به صورت همراه (اینترنت موبایل و...) و چه به صورت ثابت (اینترنت ADSL و...). و با این توضیحات شما محدود به استفاده از اینترنت شرکت خاصی نیستید.


کیفیت تصاویر دریافتی که ما در IPTV داریم ، در مقایسه با تصاویر تلویزیون های عادی و رایج در چه سطحی قرار دارد؟


با توجه به بسترهای مختلف ( تلویزیون ، ست تاپ باکس ، موبایل و... ) این قابلیت وجود دارد که کاربر تصاویر را با کیفیت های 4K ،HD ، FULL HD) دریافت نماید . یعنی تصاویر می تواند به بالاترین کیفیت ممکن پخش گردد.




آیا دستگاه های ستاب باکس شرکت های مختلف ارائه دهنده IPTV با هم فرق دارند ؟


با توجه به اینکه یک میان افزار تمام محتوا را در پشت ستاب باکس مدیریت می کند، هر شرکت دستگاه ستاپ باکس مخصوص به خود را دارد و با توجه به اینکه در حال حاضر ستاپ باکس شرکت های مختلف با هم فرق دارند ، قاعدتا نمی توانند از خدمات هم دیگر استفاده نمایند.


سیستم عامل ستاپ باکس های شرکت آسمان مدیا چیست؟


تجهیزات و ستاب باکس ها مبتنی بر اندروئید می باشند. 


هزینه این دستگاه ها و هزینه استفاده از سرویس IPTV چه مقدار است؟


برای اینکه یک کاربر بتواند از این خدمات استفاده نماید ، بسترهای مختلفی وجود دارد . برای اتصال به شبکه ، کاربر باید یک اکانتی را تهیه کند که در پکیج های مختلف تعریف شده است ، یعنی براساس سرویس مورد نظر کاربر و محتواهای درخواستی هزینه آن مشخص می شود و مبلغی را ماهانه پرداخت می کند و یا وارد گروه دیگری از محتواها می شود و بر اساس آن محتوایی که می بیند پول پرداخت می کند.
این هزینه بستگی به استفاده کاربر و نوع استفاده فرد دارد ، در واقع یک هزینه دستگاه وجود دارد و یک هزینه ماهانه سرویس ها که هزینه سرویس ها دو حالت دارد : در حالت اول کاربر اشتراک ماهیانه می دهد و همه خدمات را دریافت می کند و یا اینکه به ازای هر موردی که بخواهد ببیند پول همان را پرداخت می کند و که این سرویس Pay per View نام دارد.
البته هزینه اولیه بستگی به این دارد که فرد تمایل داشته باشد از ستاپ باکس استفاده کند و کسی که از موبایل ، وب سایت و یا تلویزیون هوشمند استفاده می کند نیازی به پرداخت هزینه ستاپ باکس ندارد.




هزینه اینترنت مصرفی به چه صورت محاسبه می شود؟


ما با اپراتورها وارد مذاکره شده ایم و در مورد رایگان کردن ترافیک برای کاربر  راهکارهایی را درنظر گرفته ایم و با شرکت هایی مانند همراه اول و مخابرات و سایر شرکت های ارائه دهنده اینترنت قرارداد بسته شده و با اپراتورهای خصوصی هم در حال حاضر با پنج شرکت قرارداد بسته شده و با بقیه هم در حال مذاکره هستیم ، با این اتفاق مشترکین اپراتورها می توانند در زمانی که در حال استفاده از محتوای ما در بستر اینترنت آن شرکت هستند ، هزینه ترافیک برایشان محاسبه نشود. (رایگان محاسبه شود)


خدمات فام (آسمان مدیا) در مقایسه با سایر اپراتورها مزیت خاصی دارد؟


بله اما قصد داریم در روز رونمایی آنها را معرفی نماییم .


موضوع آموزش های مهارتی در فام را توضیح دهید.


در حوزه آموزش ، سرویس های مختلفی ارائه می شود و می توان از پخش زنده ، ارائه محتوای تصویری ، برگزاری کلاس های آنلاین و مجازی نام برد که با تعدادی از مجموعه ها قرار داد بسته شده و به صورت تست در حال ارائه هستیم و این خدمات به صورت آنلاین و مجازی قابل دسترس است.


از چه تاریخی می توانیم از سرویس های شرکت آسمان مدیا استفاده نماییم و تاریخ رونمایی را بفرمایید.


در حال حاضر شرایط برای استفاده از خدمات فراهم است و می توان استفاده کرد ، رونمایی هم در تیر ماه انجام می شود.


آیا سرویس ها به صورت منطقه ای می تواند متفاوت باشد ؟


بله ، یکی از مزیت های ما این است که به طور مثال در منطقه شمال غرب مطلبی به زبان آذری تولید شود و آن محتوا در همان منطقه به نمایش درآید.


با توجه به اینکه تولید محتوا به سمت تولید ویدیو رفته است برای افرادی که تولیدکننده محتوا هستند ، توضیح بدهید که به چه صورت می توانند با فام همکاری داشته باشند؟


وقتی قانون کپی رایت رعایت شود ، ما سراغ تولیدکنندگان محتوا می رویم و به دو روش با آنها همکاری می کنیم. یا با آنها به صورت اشتراکی محتوا تولید می کنیم و یا محتوا را خریداری می نماییم و در بستر IPTV ارائه می نماییم.
شرکت آسمان مدیا در حالت اول امتیاز محتوای تولید شده توسط صاحب محتوا را خریداری می کند و مستقلا اقدام به فروش آن می نماید و در حالت دوم با تولید کننده محتوا به صورت مشارکتی اقدام به فروش می نماید.
تولیدکنندگان محتوا می توانند از طریق تلفن  6181 ، وب سایت asemanmedia.ir و وب سایت fam.ir با ما در ارتباط باشند .


تولید محتوا در چه زمینه هایی می تواند باشد و چه مخاطبانی را جذب می کند؟


1. محتوای تصویری در همه زمینه ها (فیلم ، سریال ، فیلم آموزشی ، پزشکی ، فنی و حرفه ای ، کارتون و انیمیشن) گفتنی است ما بستری را فراهم کردیم تا عزیزانی که علاقمند به تولید محتوا هستند اما فضایی برای این کار ندارند به اینجا آمده و برای تولید محتوا اقدام کنند. 

2. محتوای صوتی

3. بازی که یکی از سرفصل های مهم IPTV است و دپارتمان جداگانه ای دارد. همچنین دوستانی که در حوزه های مختلف اپلیکیشن موبایل تولید می کنند می توانند به ما مراجعه کنند و می توانند تولید محتوا داشته باشند.


آیا شما خدماتی مثل پخش زنده همایش ، کنفرانس و...  هم ارائه می دهید ؟


در ارگان های مختلف دولتی و خصوصی ، مکان هایی با ظرفیت کمی برای همایش وجود دارد در حالی که تعداد متقاضیان زیاد است و یا در استان هایی که اجرای کنسرت محدود است و افراد بسیاری علاقمند به تماشای آن هستند ، بنابراین افرادی که قصد دیدن برنامه هایی از این قبیل را به صورت آنلاین دارند ، می توانند آن را در IPTV تماشا کنند که جزو مهمترین امکانات ما محسوب می شود. درواقع ما تجهیزات انتقال تصویر را در محل تولید به این افراد ارائه می دهیم.


در خصوص انجمن تولید محتوای ویدیویی توضیح دهید.


چون این انجمن تازه تاسیس است ، اتفاق های زیادی باید صورت بگیرد. همچنین تمام کسانی که محتوا ارائه می کنند و تلویزیون تعاملی نیستند باید  با یکی از پنج شرکت گفته شده قرارداد ببندند و محتوا را رد و بدل کنند و بر روی این بستر به فروش برسانند.


اشخاصی که تولید محتوا در اشل کوچک انجام می دهند ، می توانند از سرویس های IPTV استفاده کنند یا خیر؟


ما از این موضوع استقبال می کنیم و یکی از سرفصل های اصلی ما V o D است ، به طور مثال استودیویی را در اختیار فرد قرار می دهیم تا تولید محتوا نماید و یا شراکت را مطرح می نماییم.


با تشکر از شما برای اینکه وقت خود را به ما اختصاص دادید و اطلاعات کاربردی بسیار عالی را ارائه کردید.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید