گزارشی از رونمایی فاز دوم شبکه ملی اطلاعات

گزارشی از رونمایی فاز دوم شبکه ملی اطلاعات

به گزارش پایگاه خبری وب سایت رند ، در راستای مراسم رونمایی از فاز دوم شبکه ملی اطلاعات که با حضور دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعداد زیادی از مدیران شرکت های مهم فناوری و تکنولوژی ، در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد ، اطلاعات جذابی در این خصوص به حاضرین ارائه شد.

این اطلاعات به صورت یک فیلم تهیه شده بود که اطلاعاتی درباره نحوه کارکرد شبکه ملی اطلاعات و همچنین چگونگی رونمایی از فازهای این پروژه به مخاطبین می داد. همچنین مصاحبه هایی با مدیران شرکت های فعال در این زمینه انجام شده بود که می توانید در انتهای این خبر ویدیو مربوطه را مشاهده نمایید.

دکتر واعظی

وب سایت رند ، متن این ویدیو را برای علاقمندان به این موضوع آماده کرده که در ادامه می توانید آن را مطالعه نمایید.

با توسعه فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی زندگی بشر دستخوش تحولات شگرف در عرصه های مختلف بوده است. ظهور شبکه های نوین علاوه بر افزایش تصاعدی تقاضا ، توسعه و گسترش و ظرفیت و ابعاد زیر ساخت های ارتباطی و فناوری اطلاعات ، نیازمند ارتقای شاخص های کیفی و امنیتی در جهت حفظ و پایداری خدمات بوده و صیانت از اطلاعات بیش از پیش مد نظر بوده است.

از طرفی در سال های اخیر ، آمار و نتایج مطالعات نوشته شده توسط سازمان های بین المللی نشان می دهد توسعه زیر ساخت های ICT و پهن باند تاثیر مستقیم بر ارتقا و بهبود شاخص های کشورها از جمله اشتغال و تولید ناخالص ملی بوده است.

جمهوری اسلامی ایران با درک درست از این واقعیت و با تعریف طرح راهبردی شبکه ملی اطلاعات از اسناد بالا دستی خود به عنوان مهمترین طرح زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که خود نقشی اساسی و مهم را به عنوان پیشگام توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ایفا می کند مد نظر قرار داده است.

اینترنت ملی
در این راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر پایه ماموریت های محوله خود ، پس از ابلاغ قانون برنامه پنجم توسعه و نیز مصوبات شورای عالی فضای مجازی به عنوان مجری این طرح ملی ضمن همکاری با مرکز ملی فضای مجازی و سرمایه گذاری بخش های مختلف دولتی و خصوصی علاوه بر توسعه زیرساخت ها ، سیاست های حمایتی و تسهیل کننده برای توسعه خدمات متوالی و چند رسانه ای داخلی را در الویت برنامه های خود قرار داده است.

براساس الزامات تحقق شبکه ملی اطلاعات از جمله ماموریت های این شبکه ایجاد بستر ارتباطی پرظرفیت و پهن باند با خدمات ارتباطی سراسری است که قابلیت تحرک برای آحاد مردم با تضمین کیفیت و تعرفه رقابتی دارا می باشد.

اکنون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مفتخر است هم زمان با گرامیداشت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که به همت طیف گسترده ای از فعالان و متخصصان بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ایران اسلامی به ثمر رسیده است به منظور بهره برداری کاربران ایرانی از فاز دوم این پروژه رونمایی می نماید.

مصاحبه ها

حسام میرآرمندهی ، مدیرعامل کافه بازار: در حال حاضر کافه بازار به ۳۱میلیون کاربر خدمات ارائه می دهد و به طور میانگین پهنای باندی در حدود ۱۰گیگابیت برثانیه در حال ارائه محصولات ما هستند. هم "دیوار" و هم "کافه بازار" نزدیک به ۱۰میلیون کاربر ماهانه دارند که به طور فعال از خدمات ما استفاده می کنند و هزینه های پهنای باندشان در سال های اخیر بسیار کاهش یافته است.

محمد صراف ، مدیرعامل فیلم نت: با توجه به اینکه پهنای باند کشور رو به افزایش است و گسترش و ایجاد توسعه صنعت ملی اطلاعات این پهنای باند را گسترش می دهد ، طبعا ما می توانیم خدمات را با سرعت و کیفیت بیشتری به مخاطب ارائه دهیم. همین امر باعث شده که یوزرهای بیشتری را جذب کنیم. در واقع سامانه ما ۳میلیون کاربر رجیستر شده دارد که وارد سیستم شده و ثبت نام کرده اند و از این مقدار می شود گفت تقریبا بین ۲۰ تا ۲۵درصد کاربر فعال داریم که این رقم طی چند ماه اخیر که اقدامات موثری در حوزه کسب و کار و استفاده از شبکه ملی اطلاعات برای فعالین این صنعت به وجود آمد ضریب های ۳ تا ۵ برابری را به خودش گرفته است.

دکتر تیموری ، مدیرعامل آی سیما: بااین امکان که در حال حاضر وجود دارد ، تمام سعی مان را می کنیم که یک گیم نت سراسری ملی ایجاد کنیم. بدون اینکه یوزر ما هزینه پهنای باند پرداخت کند ، که این برای یوزر بسیار جذاب است. یعنی با حداقل هزینه و پرداخت هزینه های خیلی ناچیز می توانند مدت ها بازی کنند و بازی را به اشتراک بگذارند و با دوستانشان در هرجای ایران با هم بازی های مشترک انجام دهند.

علی طائی زاده ، رئیس مرکز داده امین: ۱۵۰/۰۰۰ نفر به صورت رسمی دروس مختلف را از مرکز داده امین در داخل و خارج از کشور در این بستر دریافت می کنند و بیش از ۱/۰۰۰/۰۰۰ نفر این خدمت را به صورت آزاد و در دوره کوتاه مدت دریافت خواهند کرد. نکته جدید ، اتصال بیش از ۵۰ درس خارج از فقه و دروس دینی حوزه های علمی قم و نجف بر پایه مرکز داده امین و بستر شبکه ملی اطلاعات برای استفاده در داخل و خارج کشور است که این سرویس در طی ماه های گذشته به افتتاح رسیده است.

محمد خسروی ، مدیرعامل شرکت رایان شریف: در حال حاضر بیش از ۳میلیون کاربر دیتای به صورت ماهانه داریم ، که آنها بیش از ۳۰میلیون بار در ماه به "تلوبیون" مراجعه می کنند و انتظار داریم با گسترش شبکه ملی اطلاعات و بهبود پهنای باندی که در اختیار کاربران نهایی قرار می گیرد و همچنین با کاهش تعرفه ترافیک داخلی برای کاربران نهایی بتوانیم سرویس هایی مثل ارائه "ستاپ باکس" به کاربران و ارائه ویدیوهای FullHD را به کاربران داشته باشیم. در بلند مدت ما حتی ویدیو های 4K را مد نظر داریم که البته برای تهیه آن احتیاج داریم که زیرساخت های محتوایی کشور هم بهبود پیدا کند.

آقامیری ، مدیرعامل موسسه تبیان: اکنون بحث کسب و کار و اقتصاد و فرهنگ مورد توجه خاصی است. ما در فاز دوم سرویس هایی که به صورت پراکنده در سایت خودمان ارائه می کردیم ، از این به بعد به صورت سرویس های اپلیکیشنی در اختیار افراد قرار می دهیم و احیانا کسانی که نیاز به این محتوای ما داشته باشند می توانند از این سرویس ها به صورت خاص استفاده کنند.



مهمترین دستاوردهای فاز دوم شبکه ملی اطلاعات

- افتتاح شبکه های دسترسی نسل جدید پرسرعت از جمله 4G ، TDLTE و همچنین شبکه های وای فای و افزایش ضریب نفوذ دسترسی پرسرعت سیار به ۳۵درصد ، افزایش ضریب نفوذ دسترسی پرسرعت ثابت به ۶۰درصد

- بهره مندی خانوارهای شهری و روستایی کشور در هر زمان و در همه جا در دریافت خدمات الکترونیکی از طریق شبکه و امکان مدیریت زمان و هزینه توسط مردم

- فعالسازی و راه اندازی شبکه های توزیع محتوا مستقل در مراکز استان های دارای سوئیچ تبادل ترافیک

- افزایش ظرفیت مراکز داده کشور و آمادگی برای میزبانی کل تقاضاهای داخلی با سرمایه گذاری بخش خصوصی

- فعالسازی سوئیچ های تبادل ترافیک جدید یا IXP در استان های اصفهان ، خوزستان و الحاق به پنج نقطه قبلی

- حمایت از تولیدکنندگان و فراهم کنندگان خدمات متوالی و معرفی خدمات متنوع از جمله : خدمات چند رسانه ای داخلی ، VOD ، IPTV و OTT مبنی بر شبکه پهن باند کشور و افزایش نسبت ترافیک داخلی به 50درصد

- فراهم آمدن امکان اعمال تعرفه ترجیحی برای خدمات داخلی و کاهش قیمت تمام شده دسترسی به شبکه و خدمات آن به میزان حداقل ۵۰درصد نسبت به گذشته

- رونق کسب و کارهای زنجیره ای ، ارزش شبکه ملی اطلاعات و اختصاص سهم بیشتری از بازار داخلی به خود

اکنون اجرای فاز دوم شبکه ملی اطلاعات با استفاده از تمام کارشناسان متخصص ایرانی و سرمایه گذاری بخش دولتی ، خصوصی ، اپراتورها و شرکت های تابعه فعال در خانواده بزرگ ارتباطات و فناوری اطلاعات ، طراحی ، پیاده سازی و آماده بهره برداری شده است و با توجه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر نام گذاری سال ۱۳۹۵ با شعار "اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل" به عنوان نقشه راه کشور برای رسیدن به توسعه ، عدالت و پیشرفت و اهداف بالای نظام عدالت محور ، حماسه اقتصادی تحقق می یابد.



مشاهده ویدیو از طریق آپارت

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید