تعداد دامنه‌های فارسی افزایش یافت‎

تعداد دامنه‌های فارسی افزایش یافت‎

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، آخرین آماری که توسط «مرکز ثبت دامنه کشوری ایران» منتشر شده نشان دهنده این است که تاکنون یک میلیون و 603 هزار و 468 دامنه فعال فارسی به ثبت رسیده است که پسوند دات‌آی‌آر (ir.) در این میان دارای بیشترین دامنه فعال است.

براساس گزارشی که منتشر شده و طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تاکنون یک میلیون 603 هزار و 468 دامنه به ثبت رسیده است.

از میان پسوندهای ثبت‌ شده فارسی پسوند ir با یک میلیون و 595 هزار و 151 دامنه فعال در بالاترین جایگاه قرار دارد و بیشترین سهم را از آن خود کرده است به‌ طوری که در میان دیگر پسوندهای فارسی هرکدام توانسته‌اند کمتر از 5000 دامنه را به ثبت برسانند.

از جمله دامنه‌های فعالی که بیشتر از 1000 مورد را به ثبت رسانده‌اند به ترتیب می‌توان به co. ir با 4293 مورد، دامنه ایران با 1520 مورد و دامنه ac. ir با 1141 دامنه اشاره کرد.

همچنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از 1000 مورد را به نام خود به ثبت رسانده‌اند از جمله دامنه id. ir با 708 مورد، دامنه org. ir با 231 مورد، دامنه sch. ir با 216 مورد و دامنه gov. ir با 183 مورد نیز در رتبه‌های بعدی جای دارند.

همچنین کمترین دامنه ثبت شده به net.ir با 25 دامنه فعال می‌باشد.

دامین یا دامنه در واقع همان آدرس‌های اینترنتی است که باعث شناخته شدن آن برند می‌شود و هر چقدر که این آدرس سر راست‌تر و ساده‌تر باشد بهتر است و باعث می‌شود کاربران بیشتری بتوانند آن برند را پیدا کنند.

دامنه شامل دو بخش اصلی نام دامنه و پسوند دامنه می‌باشد که نام دامنه توسط صاحب برند تعیین می‌شود و در حالتی می‌توان آن را در اختیار گرفت که نامش آزاد باشد.

پسوند دامنه هم بستگی به کشور آن برند و نوع فعالیتی که انجام می‌دهد دارد.

در واقع می‌توان گفت که نام دامنه بیان‌ کننده‌ نام برند یا فعالیت آن است و پسوندهای معتبر و مجاز نیز پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها یعنی آیکن (ICANN) تایید شده باشند.

از جمله نمونه‌های پسوندهای متداول هم می‌توان به com، org و ir اشاره کرد.

بسیار مهم است که برای دامنه نامی انتخاب شود که ساده و مناسب باشد زیرا بر روی رتبه‌ بندی (Ranking) نتایج جست‌وجوی گوگل تاثیر گذار است.

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در ایران ازجمله مراکز اصلی برای ثبت دامنه‌های اینترنتی به شمار می‌رود و هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه‌ای به منظور بازگشایی سایت خود داشته باشد باید به یکی از نمایندگان فعال آن در سطح کشور و یا سایت این مرکز مراجعه کند.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید